X
Vážení návštevníci portálu,
dovoľujeme si Vás upozorniť, že v piatok 22. 1. (po 16:00) bude Enviroportál nedostupný z dôvodu
technickej údržby. Ďakujeme za pochopenie.
Tím Enviroportálu
Strategický cieľ: Zabezpečenie trvalo udržateľného obhospodarovania lesov Prioritné úlohy v rámci ekonomického aspektu:
zabezpečiť obstaranie nových mechanizmov na približovanie a odvoz vyťaženého dreva s vyššími výkonnostnými parametrami, s priaznivejším vplyvom na životné prostredie.
Strategický cieľ 1: Podpora ekologického obhospodarovania lesov Priorita 1: Podporovať prírode blízke hospodárenie v lesoch Priorita 2: Podporovať rozvoj a využívanie environmentálne vhodných technológií a techniky
Kľúčová otázka
Ako je napĺňaná plánovaná ťažba dreva?
Kľúčové zistenia
Ťažba dreva v lesoch SR má dlhodoborastúci trend. Od roku 1993 priebežne narástol objem ťažby o 135,7 %, naopak oproti roku 2005 klesol o 3,2 %.
V roku 2018 dosiahla ťažba dreva objem 9 865 tis. m3 (medziročný nárast o 5 %), z čoho viac ako polovicu (58 %) tvorila ťažba kalamitná.
Skutočná ťažba dreva bola oproti plánovanej ťažbe (stanovenej na základe súčasných ťažbových možností a naliehavosti obnovy lesných porastov) nižšia o 21,2 tis. m3.
Podiel ihličnatých drevín na celkovej ťažbe činil 60,8 %.
Nárast objemu ťažby dreva súvisí predovšetkým so súčasnou vekovou štruktúrou lesov s normálnym až nadnormálnym plošným zastúpením 8. a vyšších vekových stupňov, t. j. 71 ročných a starších lesných porastov.
Zmena od roku 1993
Zmena od roku 2005
Posledná medziročná zmena
Ťažba dreva dlhodobo rástla, pričom v rokoch 1994 – 2011 prevyšovala ťažbu únosnú.
Strednodobo ťažba dreva kolísala, pričom do roku 2011 prevyšovala ťažbu únosnú.
Oproti roku 2017 objem ťažby dreva vzrástol, naďalej je vysoký podiel náhodných ťažieb.
Súčasné i budúce možnosti produkcie a ťažby dreva závisia od stavu a vývoja produkčných ukazovateľov, ktorými sú najmä výmera porastovej pôdy, zásoba dreva, veková štruktúra lesov a prírastok.
Ťažba dreva v roku 2018 dosiahla 9 864,727 tis. m3, z toho ihličnatého dreva bolo 5 996,674 tis. m3 (60,8 %) a listnatého 3 868,053 tis. m3 (39,2 %). Podiel náhodných ťažieb z celkovej ťažby tvoril 58 % (5 723,672 tis. m3), z toho pri ihličnatých drevinách činil 87,1 %.
Pri postupnom náraste objemu ťažby dreva nastal výrazný výkyv v roku 2005, kedy dosiahla ťažba dreva výnimočne až 10,2 mil.m3 ako dôsledok veternej kalamity z 19.11.2004 (víchrica Alžbeta), ako aj v roku 2014 v dôsledku ďalšej veternej kalamity (víchrica Žofia) zo dňa 15.5.2014.
Náhodné (kalamitné) ťažby majú nepriaznivý dopad na rovnomerné a udržateľné využívanie produkčného potenciálu lesov. Vlastníci a obhospodarovatelia lesov sú v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších predpisov povinní kalamitné drevo neodkladne spracovávať. V dôsledku toho dochádza k prekračovaniu plánovanej ťažby dreva.
Z prognózy vývoja ťažby dreva do roku 2035 podľa Národného programu využitia potenciálu dreva SR by sa mal súčasný objem realizovaných celkových ťažieb dreva pohybovať okolo 8,8 mil. m3 a postupne by sa mohol zvyšovať na úroveň 9 mil. m3 až do obdobia predpokladanej kulminácie okolo roku 2030.
Prognóza vývoja ťažby dreva do roku 2035
Ťažba dreva
Prognóza ťažby dreva
2015
2020
2025
2030
2035
tisíc m3 hrubiny bez kôry
Spolu
8 833,7
8 898,1
8 957,9
9 001,1
8 988,9
Obnovná
7 377,3
7 545,3
7 649,3
7 733,0
7 744,1
Výchovná
1 456,4
1 352,8
1 308,6
1 268,1
1 244,8
Ihličnatá
4 640,9
4 501,5
4 367,5
4 249,6
4 109,0
Listnatá
4 192,8
4 396,6
4 590,4
4 751,5
4 879,9
Zdroj: NLC (Národný program využitia potenciálu dreva v SR)
Súčasné zvyšovanie ťažbových možností a z toho vyplývajúce zvyšovanie ťažby dreva súvisí najmä s vývojom a aktuálnym stavom vekového zloženia lesov. Z dôvodu jeho postupnej zmeny by po roku 2030 malo dôjsť k poklesu celkovej ťažby dreva. Začne sa postupne znižovať výmera vekových stupňov lesných porastov prichádzajúcich do obnovy pod určený normál, čím sa bude znižovať aj ich ťažbový potenciál v prospech predrubných – výchovných porastov.
Ťažba na účely tohto zákona je proces zahrňujúci vyznačovanie stromov určených na výrub, technologickú prípravu pracoviska, výrub stromov a sústreďovanie dreva na odvozné miesto.
Ťažba je
úmyselná; podľa programu starostlivosti o lesy, a to pri výchove lesa ako výchovná ťažba a pri obnove lesa ako obnovná ťažba,
mimoriadna; pri vyňatí alebo obmedzení využívania na základe rozhodnutia orgánu štátnej správy lesného hospodárstva podľa § 7 ods. 1, pri uplatňovaní výnimiek podľa § 31 ods. 3 a 6 alebo pri opatreniach vykonaných podľa § 32 a 33,
náhodná; ako súčasť opatrení na ochranu lesa podľa § 28 ods. 1 písm. a) až c) a i) alebo opatrení spojených s odstraňovaním následkov pôsobenia škodlivých činiteľov v lesoch.
Z hľadiska naliehavosti sa úmyselná ťažba člení na
naliehavú, za ktorú sa považuje výchovná ťažba v porastoch s vekom do 50 rokov, obnovná ťažba pri uvoľňovaní prirodzeného zmladenia a rekonštrukcia lesa,
ostatnú.
Etát (únosná ťažba) je množstvo dreva, ktoré je možné z lesa vyrúbať bez toho, aby sa narušila jeho výnosová vyrovnanosť. Teda etát ťažby dreva je aj akási norma pre porovnanie, či sa v lese rúbe veľa alebo málo.
Metodika:
V lesoch sa podľa § 18 ods. 1 zákona 326/2005 Z. z. o lesoch uplatňuje hospodársky spôsob (ťažba)
podrastový; uskutočňuje sa postupným rubom zameraným na dosiahnutie prirodzeného zmladenia pod clonou obnovovaného lesného porastu alebo vedľa neho do vzdialenosti jeho priemernej výšky,
výberkový; uskutočňuje sa ťažbou jednotlivých stromov alebo skupín stromov s cieľom zabezpečenia trvalo existujúcej zásoby dreva a nepretržitej prirodzenej obnovy lesného porastu a uplatňuje sa tam, kde existujú vhodné podmienky alebo kde je možné také podmienky vytvoriť,
účelový; uskutočňuje sa ťažbou jednotlivých stromov alebo skupín stromov spravidla v ochranných lesoch a v lesoch osobitného určenia tak, aby sa dosiahla štruktúra lesných porastov vhodná na zabezpečenie cieľa a účelu, na ktorý boli vyhlásené,
holorubný; uskutočňuje sa ťažbou s jednorazovým vyťažením obnovovaného lesného porastu alebo jeho časti tam, kde sa prirodzená obnova porastu ukázala ako nevhodná alebo ju nemožno dosiahnuť efektívne predchádzajúcimi spôsobmi.
Ťažbové možnosti z hľadiska zabezpečenia trvalo udržateľného obhospodarovania lesov regulujú príslušné všeobecne záväzné právne predpisy prostredníctvom programov starostlivosti o lesy, metódy a postupy hospodárskej úpravy lesov, zdravotný stav lesných porastov, rozsah kalamitných ťažieb vrátane dopadov klimatickej zmeny na lesy a prevádzkové vplyvy.
Zdroj dát:
Národné lesnícke centrum (NLC)
Štatistický úrad SR (ŠÚ SR)