Preskočit na obsah
X Vážení návštevníci Enviroportálu,
20. 12. 2023 bola spustená nová verzia webového sídla, momentálne sa nachádzate na starej verzii. Na novú verziu budete automaticky presmerovaní. Ospravedlňujeme sa za prípadné nepríjemnosti a ďakujeme za trpezlivosť.
Tím Enviroportálu

Správa o stave životného prostredia Slovenskej republiky v roku 2021

Zelené hospodárstvo

Environmentálna výchova a vzdelávanie v každom veku


Strategické dokumenty

Politika pre oblasť EVVO sa v SR odvíja od viacerých strategických dokumentov prijatých na národnej aj medzinárodnej úrovni. Najkomplexnejším medzinárodným dokumentom je Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj (Agenda 2030)  schválená valným zhromaždením OSN.
 
Envirostratégia 2030 zahŕňa aj oblasť environmentálnej výchovy,  konkrétne zefektívnenie systému formálnej aj neformálnej environmentálnej výchovy, ako aj vzdelávania a osvety pre udržateľný rozvoj. Prioritným cieľom Envirostratégie 2030 v tejto oblasti je vedenie obyvateľstva k zodpovednej spotrebe a ochrane prírody, ako aj zlepšovanie environmentálneho povedomia prostredníctvom kultúrneho a prírodného dedičstva a cestovného ruchu.
 
Dôležitým východiskovým dokumentom naďalej zostáva aj Rezortná koncepcia environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety do roku 2025 (RK EVVO) ktorej hlavným cieľom je vytvorenie uceleného systému environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety v rezorte životného prostredia. Naplnenie hlavného cieľa koncepcie je realizované prostredníctvom piatich čiastkových cieľov, ich opatrení a aktivít, ktoré majú viesť identifikované cieľové skupiny ku komplexnému pochopeniu vzájomných vzťahov medzi človekom a starostlivosťou o životné prostredie.

 

Environmentálna výchova vo formálnom vzdelávaní

Formálna environmentálna výchova  sa v SR sústreďuje v zariadeniach školského typu a je koordinovaná Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR). Od roku 2015 je súčasťou cieľov, výkonových i obsahových štandardov inovovaného štátneho vzdelávacieho programu (IŠVP), v ktorom je v príslušných stupňoch (od predprimárneho vzdelávania – ISCED 0 až po vyššie sekundárne vzdelávanie – ISCED 3) definovaná ako prierezová téma spadajúca pod príslušné vzdelávacie oblasti. Na základe IŠVP je možné environmentálnu výchovu realizovať ako súčasť učebného obsahu vyučovacích predmetov, prostredníctvom samostatných projektov, seminárov, vyučovacích blokov alebo formou samostatného vyučovacieho predmetu z rámca voliteľných hodín.
 
V roku 2021 MŠVVaŠ SR začalo s prácami na kurikulárnej reforme základného vzdelávania, ktorá sa  dotkne aj oblasti environmentálnej výchovy. Témy súvisiace s environmentálnou výchovou tak budú povinnou súčasťou vzdelávania. Environmentálne témy budú zahrnuté vo  vzdelávacích oblastiach Človek a spoločnosť a Človek a príroda, teda presnejšie predmetov geografia, občianska náuka, chémia a biológia.
 
MŠVVaŠ SR taktiež zabezpečuje podporu environmentálnej výchovy pomocou rozvojového projektu Enviroprojekt zameraného na financovanie školských, regionálnych alebo národných projektov environmentálnej výchovy na základných a stredných školách. V roku 2021 sa o podporu z Enviroprojektu uchádzalo 396 projektov s požiadavkou 749 204 € na ich realizáciu. Z podaných projektov Medzirezortná komisia pre výber, hodnotenie a finančnú podporu environmentálnych projektov MŠVVaŠ SR vybrala 27 projektov na pridelenie účelových finančných prostriedkov v celkovej sume 50 000 eur.
 
Na príprave pracovníkov pre environmentálnu výchovu sa podieľajú viaceré prírodovedecké fakulty slovenských univerzít formou študijných programov učiteľstva v kombinácii. Možnosť študovať učiteľstvo ekológie v kombinácii umožňujú Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre a Prešovská univerzita v Prešove. Študijný program učiteľstvo environmentalistiky v kombinácii zas ponúka prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave.
 
V roku 2021 však bola vydaná diskusná štúdia s názvom „Čo vás v tej škole učia“, ktorá je spoločnou publikáciou Inštitútu environmentálnej politiky MŽP SR a Inštitútu vzdelávacej politiky MŠVVaŠ SR. Štúdia sa venovala analýze a stavu zavádzania environmentálnej výchovy (EV)  ako prierezovej témy do vyučovacieho procesu. Vyplývajú z nej nasledujúce zistenia:
  • Pri zavádzaní EV do vyučovacieho procesu chýba medzipredmetový prístup, ktorý je nevyhnutný pre lepšie pochopenie komplexných ekonomických, sociálnych a environmentálnych súvislostí.
  • Vláda by mala prijať komplexnú stratégiu, ktorá zaručí skvalitnenie environmentálnej výchovy vo formálnom vzdelávaní.
  • Hodnotenie účinnosti vzdelávacej politiky a nastavenie opatrení by sa malo robiť na základe nových dát získaných plošným výskumom.
  • Vzdelávací systém sa musí viac zameriavať na vedenie žiakov ku kritickému mysleniu a analýze zložitých problémov.
  • Zásadné zmeny musia nastať aj vo vysokoškolskej príprave budúcich učiteľov, nutné je aj rozšírenie možností ďalšieho vzdelávania, ako aj motivačné prostredie pre koordinátorov environmentálnej výchovy.
Do realizácie formálnej environmentálnej výchovy negatívne zasiahla pandémia ochorenia COVID-19, ktorá v roku 2021 opäť obmedzila výchovno-vzdelávací proces.

 

Environmentálna výchova v neformálnom vzdelávaní

Neformálna environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta (EVVO) v SR je realizovaná štátnymi aj mimovládnymi organizáciami.
 
Pracovná skupina pre vytvorenie funkčného systému EVVO v SR, koordinovaná SAŽP a pozostávajúca zo zástupcov štátnych, neziskových organizácií a samospráv, pokračovala v roku 2021 na tvorbe systému certifikácie pre poskytovateľov EVVO v SR. Konkrétne, zadefinovala vstupné podmienky a kritériá kvality pre oblasti: Riadenie, Pracovníci EVVO, Ponuka EVVO, Prevádzka organizácie.
 
V rámci uvedenej pracovnej skupiny pokračovali aj práce na internetovom portáli environmentálnej výchovy – EWOBOX (www.ewobox.sk). Boli vytvorené nové filtračné nástroje pre lepšiu orientáciu užívateľov v obsahu portálu, zabezpečovala sa propagácia a rozširovanie užívateľskej základne portálu.
 
V SR pôsobí viacero mimovládnych organizácií ktoré sa špecializujú na environmentálnu výchovu. Niektoré organizácie s týmto zameraním zastrešuje združenie Špirála – celoštátna sieť organizácií venujúcich sa environmentálnej výchove a vzdelávaniu. Podmienkou členstva je poskytovanie výučbových programov s environmentálnou tematikou a spĺňanie Kritérií environmentálneho výučbového programu. Členmi tohto združenia sú napríklad CEA – Centrum environmentálnych aktivít, Centrum environmentálnej a etickej výchovy ŽIVICA, DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie, SOSNA – Centrum trvalo udržateľných alternatív atď.
 
Na neformálnej EVVO sa významne podieľali aj rezortné organizácie MŽP SR, a to v súlade s Envirostratégiou 2030 a Rezortnou koncepciou environmentálnej výchovy, vzdelávania (RK EVVO) a osvety do roku 2025. Jedným z cieľov RK EVVO je realizovanie a ďalší rozvoj existujúcich úspešných aktivít zameraných na EVVO. V roku 2021 sa tak opäť  aktivity realizovali v obmedzenej miere vzhľadom na situáciu so šírením ochorenia COVID-19 a z toho vyplývajúcich obmedzení. Rezortné organizácie MŽP SR sa snažili adaptovať na danú situáciu využívaním rôznych interaktívnych  metód. V rámci svojich výchovno-vzdelávacích aktivít realizovali napríklad akcie a podujatia pri príležitosti významných  environmentálnych  dní, on-line besedy pre všetky kategórie škôl, výstavy, odborné  konferencie  a  semináre  pre  rôzne cieľové  skupiny.  V  neposlednom  rade  sa  rezortné organizácie MŽP SR venovali edičnej, publikačnej a propagačnej činnosti, vydávaniu  rôznych  typov  informačných, vzdelávacích a  propagačných  materiálov  vo  forme  letákov,  plagátov,  zborníkov,  periodík,  odborno-populárnych  publikácií,  metodických príručiek, filmov a interaktívnych CD nosičov určených rôznym cieľovým skupinám.
 
Medzi významné podujatia šíriace osvetu v oblasti ochrany životného prostredia patrí tiež Európsky týždeň mobility (ETM), ktorý v roku 2021 pokračoval svojim 20. ročníkom na tému: „Buďme zdraví, cestujme ekologicky“. Súčasťou kampane bola „Národná súťaž o cenu ETM 2021“,  do ktorej bolo celkom zaregistrovaných 26 prihlášok. Hodnotené boli celkom tri kategórie: Aktívna samospráva, Efektívne trvalé opatrenie a Aktívna organizácia. Prvenstvo v kategórii Aktívna samospráva získala obec Ivanka pri Dunaji. V kategórii Efektívne trvalé opatrenie sa na prvej priečke umiestnilo mesto Trnava a v kategórii Aktívna organizácia ocenenie získala iniciatíva Ružomberkom bajkom. 
 
Neformálne vzdelávacie aktivity finančne podporuje aj Environmentálny fond.  V rámci výzvy E-1: Environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta sa prostredníctvom podpory formou dotácie a spolufinancovania zo strany príjemcov dotácie podporili dva projekty zamerané na opravu náučných chodníkov, propagáciu územia Národného parku Muránska planina, na inováciu expozície Baníctva na Slovensku a enviroučebne, rozpočtové náklady dosiahli 204 376 eur.
Kapitola na stiahnutie:
Kapitola komplet: