Národné výdavky na ochranu životného prostredia sú sledované za tri inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Za sektor verejnej správy dosiahli v roku 2019 770 mil. eur (46,1 %) za sektor korporácií 630 mil. eur (37,7 %) a za sektor domácností 271 mil. eur (16,2 %). Celkové národné výdavky na ochranu životného prostredia predstavujú 1 671 mil. eur, čo v porovnaní s rokom 2018 predstavuje nárast o 8,8 %.
Náklady podnikov a obcí na ochranu životného prostredia majú v medziročných porovnaniach kolísavý trend. Náklady v roku 2021 v porovnaní s rokom 2005 narástli o 60,6 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom narástli o 16,2 %.
Najväčšie percento nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia smerovalo do oblasti nakladania s odpadmi (70,9 % v roku 2021) a druhý najvyšší podiel mali náklady v oblasti nakladania s odpadovými vodami (13,8 % v roku 2021).
Aký je v SR podiel daní s environmentálnym aspektom na HDP?
Národné výdavky na ochranu životného prostredia v období rokov 2008 – 2019 sú sledované za tri hlavné inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Konkrétne je to sektor verejnej správy na všetkých úrovniach (orgány verejnej správy na všetkých úrovniach vrátane fondov sociálneho zabezpečenia, miestna samospráva (obecné, mestské a miestne úrady) a inštitúcie, ktoré sú financované plne alebo prevažne zo štátneho rozpočtu, t.j. rozpočtové a príspevkové organizácie), sektor korporácií - všetky podnikateľské subjekty zapísané v obchodnom registri a tretím sektorom sú domácnosti (patria sem domácnosti a tiež fyzické osoby podnikajúce na základe živnostenského zákona a iných právnych predpisov, nezapísané v obchodnom registri).
Celkové výdavky na ochranu životného prostredia dosiahli v roku 2019 sumu 1 671 mil. eur. V porovnaní s rokom 2008 vzrástli o 33,1 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 8,8 %.
Viac ako dve tretiny výdavkov pochádza zo zdrojov EÚ vrátane spolufinancovania (70 %), z prostriedkov štátneho rozpočtu 18 % a z Environmentálneho fondu je to 10 %, najmä v podobe kapitálových výdavkov.
Rok
|
Verejná správa
|
Korporácie
|
Domácnosti
|
Spolu
|
2008
|
500
|
510
|
245
|
1 255
|
2010
|
581
|
598
|
379
|
1 558
|
2016 | 553 | 772 | 279 | 1 604 |
2017
|
661
|
645
|
287
|
1 593
|
2018 | 718 | 579 | 239 | 1 536 |
2019 | 770 | 630 | 271 | 1 671 |
Finančné ukazovatele ochrany životného prostredia sú v SR systematicky sledované Štatistickým úradom SR (ŠÚ SR) za podniky s počtom zamestnancov 20 a viac a za obce. Vyhodnocované sú celkové vynaložené náklady na ochranu životného prostredia (ŽP) zahrňajúce investície a bežné náklady a výnosy za poskytovanie služieb v súvislosti s ochranou ŽP iným subjektom, z predaja vedľajších alebo odpadových produktov a z predaja environmentálnych výrobkov.
Náklady podnikov a obcí na ochranu ŽP majú kolísavý trend. V roku 2021 dosiahli sumu 1 257 012 tis. eur (v tom: investície 203 328 tis. eur, bežné náklady 1 053 684 tis. eur). V porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 60,6 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 16,2 %. Výnosy z ochrany ŽP dosiahli v roku 2021 sumu 1 329 125 tis. eur a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 28,8 %.
Graf. Vývoj nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia
Náklady na ochranu ŽP podnikov a obcí v oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd v roku 2021 dosiahli 32 402 tis. eur, v porovnaní s rokom 2005 stúpli o 3,1 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 32,2 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadmi v roku 2021 dosiahli 891 014 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 227,3 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 24,1 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadovými vodami v roku 2021 dosiahli 173 623 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 stúpli o 27,9 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 10,2 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti iné v roku 2021 dosiahli 72 422 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 klesli o 31,4 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 41,1 %.
V roku 2021 smeroval najvyšší podiel nákladov na ochranu ŽP do oblasti:
Za podniky a obce spolu
Za podniky
Za obce
Graf. Podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia podľa oblastí
Podiel nákladov podnikov na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období kolísavý trend. V roku 2005 tvoril podiel 1,3 % HDP a v roku 2021 klesol na 0,96 % HDP. V roku 2021 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k nárastu podielu o 0,08 percentuálneho bodu.
Podiel nákladov obcí na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období pomerne stály trend. V roku 2005 tvoril 0,25 % HDP a v roku 2021 stúpol na 0,3 % HDP. V roku 2021 došlo v porovnaní s predchádzajúcim rokom k nárastu podielu o 0,01 percentuálneho bodu.
Environmentálny fond
Environmentálny fond bol zriadený zákonom č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Hlavným poslaním fondu je poskytovanie finančných prostriedkov žiadateľom vo forme dotácií alebo úverov na podporu projektov v rámci činností zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni.
Medzi najvýraznejšie príjmy Environmentálneho fondu z poplatkov v roku 2021 patrili poplatky za obchodovanie s emisnými kvótami vo výške 275 888 555 eur. Najvyššia suma za znečisťovanie ŽP pochádzala z poplatkov za ukladanie odpadov 31 625 248 eur. Pri využívaní prírodných zdrojov pochádzala najvyššia suma z poplatkov za odber podzemných vôd a činila 10 520 702 eur.
V roku 2021 najvyšší príjem Environmentálneho fondu z pokút tvorili pokuty za porušenie zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania ŽP 1 064 750 eur, porušenia zákona o vodách 723 582 eur a porušenia zákona o odpadoch 552 582 eur.
Poplatky | eur |
Poplatky za znečisťovanie ovzdušia | 7 801 670 |
Poplatky (úhrady) za vydobyté nerasty | 2 116 264 |
Poplatky za uskladňovanie plynov a kvapalín | 323 816 |
Poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd | 3 127 874 |
Poplatky za odber podzemnej vody | 10 520 702 |
Poplatky (úhrady) za prieskumné územia | 320 544 |
Poplatky za uloženie odpadov | 31 625 248 |
Poplatky za obchodovanie s emisnými kvótami | 275 888 555 |
Spolu za poplatky | 328 596 799 |
Pokuty | |
Porušenie zákona o vodách | 723 582 |
Porušenie zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách | 600 |
Porušenie zákona o ochrane ovzdušia | 253 881 |
Porušenie zákona o ochrane prírody a krajiny | 179 593 |
Porušenie zákona o rybárstve | 11 527 |
Porušenie zákona o odpadoch | 552 582 |
Porušenie zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania ŽP | 1 064 750 |
Porušenie zákona o používaní genetických technológií a GMO | 18 100 |
Porušenie zákona o environmentálnom označovaní výrobkov | 500 |
Porušenie geologického zákona | 1 720 |
Porušenie zákona o obchode s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne žijúcich rastlín (CITES) | 13 525 |
Blokové pokuty | 18 885 |
Penále – vody | 45 712 |
Porušenie zákona o obchodovaní s emisnými kvótami | 13 209 |
Priemyselné havárie | 14 500 |
Iné | 4 544 |
Spolu za pokuty, penále | 2 917 210 |
Spolu za poplatky, pokuty a penále | 331 514 009 |
Oblasť | Podoblasť | Počet dotácií | Poskytnutá podpora v roku 2021 |
A. Oblasť: Ochrana ovzdušia | A1: Podpora výroby tepla a teplej vody prostredníctvom využívania nízkoemisných zdrojov | 8 | 641 705,98 |
A2: Podpora výroby tepla, teplej vody a elektrickej energie prostredníctvom využívania obnoviteľných zdrojov | 8 | 927 231,72 | |
A3: Podpora projektov zameraných na zlepšenie kvality ovzdušia prostredníctvom adaptačných opatrení, najmä v oblastiach riadenia kvality ovzdušia | 11 | 1 427 961,49 | |
B. Oblasť: Ochrana a využívanie vôd | BK1AP:Rozšírenie alebo intenzifikácia existujúcich čistiarní odpadových vôd | 2 | 200 742,53 |
BK2AP: Čistenie odpadových vôd v aglomeráciách od 2 000 do 10 000 ekvivalentných obyvateľov | 0 | 0 | |
BK3AP: Ochrana vodných zdrojov | 0 | 0 | |
BK4AP: Čistenie odpadových vôd v ostatných aglomeráciách do 2 000 ekvivalentných obyvateľov | 4 | 667 005,56 | |
BK5AP: Rozšírenie alebo rekonštrukcia existujúcej stokovej siete | 6 | 1 313 565,41 | |
BK1a–BK1c: Rozšírenie alebo intenzifikácia existujúcich čistiarní odpadových vôd | 3 | 373 678,47 | |
BK2a–BK2c: Čistenie odpadových vôd v aglomeráciách od 2 000 do 10 000 ekvivalentných obyvateľov | 2 | 700 159,62 | |
BK3a–BK3c: Ochrana vodných zdrojov | 0 | 0 | |
BK4a–BK4c: Čistenie odpadových vôd v ostatných aglomeráciách do 2 000 ekvivalentných obyvateľov | 11 | 3 300 861,55 | |
BK5a–BK5c: Rozšírenie alebo rekonštrukcia existujúcej stokovej siete | 8 | 1 277 048,85 | |
BV1AP: Budovanie verejného vodovodu využívajúceho už existujúce vodárenské kapacity | 5 | 937 910,4 | |
BV2AP: Budovanie verejného vodovodu s využitím malých vodárenskýchzdrojov | 1 | 171 130 | |
BV3AP: Rozšírenie alebo rekonštrukcia existujúceho verejného vodovodu | 10 | 1 630 469,83 | |
BV4AP: Úprava a rekonštrukcia existujúcich vodárenských zdrojov a s tým spojených zariadení | 0 | 0 | |
BV1a–BV1c: Budovanie verejného vodovodu využívajúceho už existujúce vodárenské kapacity | 8 | 3 000 303,72 | |
BV2a–BV2c: Budovanie verejného vodovodu s využitím malých vodárenských zdrojov | 5 | 1 108 495,28 | |
BV3a–BV3c: Rozšírenie alebo rekonštrukcia existujúceho verejného vodovodu | 3 | 221 534,71 | |
BV4a–BV4c: Úprava a rekonštrukcia existujúcich vodárenských zdrojov a s tým spojených zariadení | 1 | 94 463,00 | |
BD1: Odvádzanie vôd z povrchového odtoku | 0 | 0 | |
BP1: Opatrenia na vodnom toku | 1 | 126 830 | |
BP2: Opatrenia mimo vodného toku | 2 | 136 318 | |
BR1: Rybárstvo | 0 | 0 | |
C. Oblasť: Rozvoj odpadového hospodárstva a obehového hospodárstva z pohľadu odpadov | C1: Triedený zber komunálneho odpadu | 19 | 1 152 909 |
C2: Predchádzanie vzniku biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov a zhodnocovanie biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov | 58 | 3 370 567,32 | |
C3: Zavedenie a zlepšovanie triedeného zberu v obciach a vybudovanie zberných dvorov a centier opätovného používani | 3 | 106 870 | |
C4: Triedený zber komunálneho odpadu | 13 | 828 155,6 | |
C5: Predchádzanie vzniku biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov a zhodnocovanie biologicky rozložiteľných komunálnych odpadov | 19 | 1 225 107,6 | |
C6: Zavedenie a zlepšovanie triedeného zberu v obciach a vybudovanie zberných dvorov a centier opätovného používania | 1 | 140 000 | |
D. Oblasť: Ochrana prírody a krajiny | D1: Zakladanie prvkov územného systému ekologickej stability ( ďalej len „ÚSES“ ) a zelenej infraštruktúry na základe schválenej dokumentácie ÚSES | 0 | 0 |
D2: Ochrana prirodzeného druhového zloženia ekosystémov | 1 | 30 759,87 | |
D3: Realizácia schválených programov starostlivosti | 0 | 0 | |
D5: Realizácia opatrení na dosiahnutie alebo udržiavanie priaznivého stavu chránených druhov a biotopov | 2 | 252 946,16 | |
D6: Realizácie opatrení, ktorých cieľom je naplniť, dosiahnuť a udržať poslanie zoologických záhrad | 0 | ||
E. Oblasť: Environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta | E1: Environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta | 2 | 204 376 |
F. Oblasť: Prieskum, výskum a vývoj zameraný na zisťovanie a zlepšenie stavu životného prostredia | F1: Prieskum, výskum a vývoj zameraný na zisťovanie a zlepšenie stavu životného prostredia | 0 | 0 |
V rámci Programu obnovy dediny bolo v roku 2021 prostredníctvom Slovenskej agentúry životného prostredia formou dotácie podporených 189 projektov v sume 899 950,37 eur. V rámci Programu ochrany prírody bolo prostredníctvom Štátnej ochrany prírody formou dotácie podporených 34 projektov v sume 147 085,69 eur.
Operačný program Kvalita životného prostredia (2014 - 2020)
OP KŽP predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci zo štrukturálnych fondov EÚ a Kohézneho fondu v programovom období 2014 – 2020 v oblasti udržateľného a efektívneho využívania prírodných zdrojov, zabezpečujúceho ochranu životného prostredia, aktívnu adaptáciu na zmenu klímy a podporu energeticky efektívneho nízkouhlíkového hospodárstva.
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty k 31.12.2021 | Čerpanie k 31.12.2021 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | |||
PO 1 Udržateľné využívanie prírodných
zdrojov prostredníctvom environmentálnej infraštruktúry
|
1 535 798 465 | 154 838 802 | 1 148 946 967 | 731 003 481 | 72 904 504 | 47,6 |
PO 2 Adaptácia na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy so
zameraním na ochranu pred povodňami
|
188 063 796 | 32 144 297 | 132 149 420 | 44 193 917 | 7 154 303 |
23,5 |
PO 3 Podpora riadenia rizík, riadenia mimoriadnych
udalostí a odolnosti proti mimoriadnym udalostiam ovplyvneným zmenou klímy
|
243 896 216 | 40 171 209 | 243 573 472 | 128 665 765 | 22 719 594 | 52,8 |
PO 4 Energeticky efektívne nízkouhlíkové
hospodárstvo vo všetkých sektoroch
|
787 772 813 | 83 245 892 | 680 345 464 | 448 552 135 | 52 308 333 | 56,9 |
PO 5 Technická pomoc | 77 000 000 | 15 775 942 | 70 065 235 | 62 836 290 | 12 875 043 | 81,6 |
Prioritná os
|
Alokácia na celé programové obdobie
|
Zazmluvnené projekty
k 31.12.2021 (eur)
|
Čerpanie k 31.12.2021
|
Čerpanie v %
(Zdroje EÚ)
|
||
Zdroje EÚ
|
Štátny rozpočet
|
Zdroje EÚ
|
Štátny rozpočet
|
|||
PO 4 Obnova, zachovanie
a posilnenie
ekosystémov, ktoré súvisia s
poľnohospodárstvom
|
934 220 763 | 311 406 921 | 1 031 325 822 | 660 160 080 | 220 053 360 |
70,7
|
PO 5 Propagácia efektívneho
využívania zdrojov a podpora
prechodu na nízkouhlíkové
hospodárstvo odolné voči
zmene klímy v odvetví
poľnohospodárstva
|
25 247 352 | 8 415 784 | 8 116 046 | 715 154 | 238 384 |
2,8
|
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty k 31.12.2021 | Čerpanie k 31.12.2021 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||||||||||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | |||||||||
PO 2-Podpora akvakultúry, ktorá je environmentálne udržateľná, efektívne využíva zdroje, je inovačná, konkurencieschopná a založená na znalostiach | 5 611 186 | 1 870 397 | 1 431 577 | 477 192 | 823 102 | 274 367 | 14,7 |
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty | Čerpanie k 31.12.2021 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | |||||||||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | ||||||||
PO 1-Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch | 424 710 508 | 65 820 078 | 414 482 670 | 61 119 742 | 154 403 921 | 25 731 979 | 36,36 | ||||||
PO 4-Zlepšenie kvality života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie | 296 028 221 | 56 106 325 | 274 741 851 | 53 995 393 | 196 813 525 | 43 566 254 | 66,48 | ||||||
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty počet/(eur) | Čerpanie k 31.12.2021 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||||
Zdroje EÚ | Národné financovanie | Zdroje EÚ | Národné financovanie | |||||
PO 3-Nízkouhlíkové hospodárstvo | 3.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zaoberajúcich sa prechodom na nízkouhlíkové hospodárstvo. | 823 308,3 | 145 289,7 | 6/968 598,00 | 561 540,03 | 99 095,46 | 68,6 | |
PO 4-Životné prostredie a efektívne využívanie zdrojov | 4.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS v oblasti ochrany a rozvoja prírodného a kultúrneho dedičstva | 618 856,1 | 109 209,9 | 4/728 066 | 393 790,61 | 69 492,58 | 63,6 | |
4.2 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zameraných na zvyšovanie efektívnosti využívania zdrojov, zelený rast a ekoinovácie a riadenie environmentálneho správania.
|
205 290,3 | 36 227,7 | 1/241 518 | 163 889,76 | 28 921,76 |
79,8
|
Spoločenské výzvy | Prioritná oblasť | Počet slovenských účastí k 31.12.2021 | Výška schváleného financovania pre slovenských partnerov k 31.12.2021 | |||||||||
Potravinová bezpečnosť, udržateľné poľnohospodárstvo a lesníctvo, výskum námorných, morských a vnútrozemských vôd a biohospodárstvo | 22 | 19 959 513 | ||||||||||
Bezpečná, čistá a efektívne využívaná energia | 13 | 1 224 222 | ||||||||||
Inteligentná, ekologická a integrovaná doprava | 9 | 1 169 904 | ||||||||||
Opatrenia v oblasti klímy, životného prostredia, efektívneho využívania zdrojov a suroviny | 11 | 1 383 619 | ||||||||||
LIFE (2014 – 2020)
Program LIFE predstavuje finančný nástroj EÚ na podporu aktivít v oblasti ochrany životného prostredia a klímy, ktorý v rokoch 2014 – 2020 poskytne 3,46 miliardy eur. Program sa člení na 2 podprogramy a v rámci každého na 3 prioritné oblasti.
Viacročný pracovný program 2018 – 2020
Pre obdobie 2018-2020 EK stanovila v dokumente Viacročný pracovný program 2018 – 2020 finančné krytie vo výške 1 657 063 000 eur, z toho 1 243 817 750 eur pre podprogram ŽP a 413 245 250 eur pre podprogram Ochrana klímy. Národné alokácie pre toto obdobie neboli určené.
V roku 2021 Európska komisia uzavrela Grantovú zmluvu s koordinujúcimi príjemcami v rámci 2 slovenských projektov LIFE a v rámci 2 zahraničných projektov LIFE s účasťou subjektov zo SR. Uvedené projekty boli úspešné v poslednej výzve programu vyhlásenej v roku 2020. V decembri 2021 Ministerstvo životného prostredia SR vydalo rozhodnutie o schválení žiadosti o poskytnutie prostriedkov na spolufinancovanie integrovaného projektu LIFE na zlepšenie stavu území sústavy NATURA 2000 v SR vo výške štátneho rozpočtu viac ako 1 mil. eur pre príjemcu MŽP SR, vo výške 2,5 mil. eur pre príjemcu Štátna ochrana prírody SR, vo výške 772 tis. eur pre príjemcu WWF Slovensko, vo výške 549 tis.eur pre príjemcu Národné lesnícke centrum, vo výške 508 tis. eur pre príjemcu DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie, vo výške 925 tis. eur pre príjemcu Slovenský vodohospodársky podnik, š. p., vo výške 194 tis. eur pre príjemcu Univerzita Komenského v Bratislave, Prírodovedecká fakulta. Na projekt bude počas 10 rokov implementácie vynaložených 16,6 mil. eur, z toho 9,9 mil. eur zo zdrojov EÚ z programu LIFE.
Hlavným cieľom projektu je implementácia prioritného akčného rámca financovania pre sieť Natura 2000 v SR na roky 2021-2027, v zmysle článku 8 smernice o biotopoch 92/43/EHS. Tento cieľ umožní dosiahnuť cieľ 1 stratégie EÚ v oblasti biodiverzity a všeobecné ciele smerníc EÚ o biotopoch a vtákoch, pokiaľ ide o prínos k zlepšeniu stavu ochrany niektorých konkrétnych a prioritných druhov a typov biotopov, a môže zahŕňať aj širšie činnosti v oblasti zelenej infraštruktúry, ktoré prispievajú k lepšej koherencii siete Natura 2000 v širšom a cezhraničnom kontexte. Projekt bude realizovaný v týchto pilotných oblastiach: rašeliniská severnej a strednej časti Slovenska, Záhorie, Muránska planina, Latorica, Poľana.
Tabuľka. Implementácia programu LIFE (eur)
Schválené projekty LIFE (2014 – 2020)
|
|
Počet schválených projektov*
|
Výška financovania z LIFE**
|
Spolufinancovanie štátny rozpočet***
|
Čerpanie
štátny rozpočet k 31.12.2021 |
Podprogram
Životné prostredie
|
ŽP a efektívne využívanie zdrojov
|
4
|
1 701 810
|
335 776
|
272 312
|
Príroda a biodiverzita
|
17
|
26 704 602
|
7 289 979
|
3 693 090
|
|
Správa a informovanie v oblasti ŽP
|
2
|
191 674
|
0
|
0 |
|
Podprogram Ochrana klímy
|
Zmierňovanie zmeny klímy
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Adaptácia na zmenu klímy
|
2
|
2 848 557
|
798 367
|
707 631
|
|
Správa a informovanie v oblasti klímy
|
2
|
160 241
|
66 848
|
53 478
|
**výška poskytnutého príspevku zo zdrojov EÚ pre príjemcov zo SR
***výška zazmluvneného príspevku zo štátneho rozpočtu (iné ako integrované projekty)
Viacročný pracovný program 2021 – 2024
Pre obdobie 2021-2024 EK stanovila v dokumente Viacročný pracovný program 2021 – 2024 indikatívnu sumu alokácie na granty vo výške 2 357 270 000 eur, z toho 926 690 000 eur pre podprogram Príroda a biodiverzita, 599 290 000 pre program Obehové hospodárstvo a kvalita života, 419 070 000 pre podprogram Zmiernenie zmeny klímy a adaptácia na zmenu klímy a 412 220 000 eur pre podprogram Prechod na čistú energiu. Národné alokácie neboli určené.
V roku 2021 Európska komisia vyhlásila prvú výzvu na predkladanie žiadostí o grant LIFE s indikatívnym termínom uzatvárania grantových zmlúv s úspešnými žiadateľmi: júl-august 2022.
V roku 2021 Ministerstvo životného prostredia SR vydalo Mechanizmus čerpania finančných prostriedkov na spolufinancovanie projektov LIFE zo štátneho rozpočtu v programovom období 2021 – 2027.“
LIFE (2021-2027)
Dňa 29. apríla 2021 bolo prijaté nariadenie Európskeho parlamentu a rady (EÚ) č. 2021/783, ktorým sa zriaďuje program pre životné prostredia a ochranu klímy LIFE (2021-2027).
Program LIFE je nástrojom EÚ na financovanie opatrení v oblasti životného prostredia a klímy. Alokácia programu LIFE pre roky 2021-2027 predstavuje 5,432 miliardy eur. Program sa člení na 4 podprogramy v rámci 2 oblastí. Štruktúra programu LIFE je nasledovná:
oblasť „Životné prostredie“, ktorá zahŕňa:
1. podprogram „Príroda a biodiverzita“;
2. podprogram „Obehové hospodárstvo a kvalita života“
oblasť „Opatrenia v oblasti klímy“, ktorá zahŕňa:
3. podprogram „Zmiernenie zmeny klímy a adaptácia na zmenu klímy“;
4. podprogram „Prechod na čistú energiu“
Granty EHP a Nórska
MŽP SR, ako správca programu (SP) Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy (skrátený názov programu SK-Klíma) sa spolu s donorskými programovými partnermi z Nórska aktívne spolupodieľa na dosiahnutí cieľa programu, ktorým je prispieť k zmiernenej zmene klímy a zníženiu zraniteľnosti voči zmene klímy. Cieľ programu sa napĺňa prostredníctvom dvoch programových výstupov. Implementácia programu je podporovaná z Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru (FM EHP) a Nórskeho finančného mechanizmu (NFM) do výšky 85%. Štátny rozpočet SR sa na financovaní podieľa 15 %.
Prioritný sektor
|
Programová oblasť
|
Alokácia*
|
Čerpanie k 31. 12. 2021**
|
||||||||||||
Zdroje FM
|
Štátny rozpočet
|
Zdroje FM
|
Štátny rozpočet
|
||||||||||||
EHP
|
Nórsko
|
EHP
|
Nórsko
|
||||||||||||
Životné prostredie, energia, zmena klímy a nízkouhlíkové hospodárstvo
|
Zmiernená zmena klímy a znížená zraniteľnosť voči zmene klímy
|
5 000 000
|
13 216 000
|
3 214 588
|
4 274 |
218 352
|
43 529
|
||||||||
Bilaterálny fond
|
50 000
|
50 000
|
0
|
17 880
|
18 995
|
N/A***
|
|||||||||
* Alokácia predstavuje finančné prostriedky vyčlenené z programu pre konkrétnu prioritnú os a programovú oblasť, ktoré sa ďalej rozdeľujú na alokované prostriedky zo zdrojov Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu ako aj zo štátneho rozpočtu SR. V zmysle Dodatku č. 1 k Programovej dohode o financovaní Programu je pre program alokovaných 21 430 588 eur.
** Čerpanie k 31.12.2021 - čerpaná finančná čiastka použitá na ukončené projekty (k 31. 12. 2021) a projekty, ktoré prebiehali k 31. 12. 2021 od začiatku programového obdobia. Čerpanie celkových oprávnených výdavkov (COV) k 31. 12. 2021 predstavuje 222 626 eur z grantov EHP a NFM a 43 529 eur zo ŠR SR t.j. 266 155 eur COV.
*** Nedostupné dáta
% HDP | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Zemný plyn | 0,001 | 0,001 | 0,001 | 0,001 | 0,001 | 0,001 | 0,001 | 0,001 |
Uhlie | 0,002 | 0,002 | 0,002 | 0,002 | 0,002 | 0,002 | 0,002 | 0,002 |
Dane s environmentálnym aspektom | 2010 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Dane z energie | 1 228,88 | 1 773,70 | 1 897,15 | 1 965,02 | 2 099,75 | 2 068,22 | 2153,4 |
daň z minerálnych olejov | 1 032,13 | 1 194,25 | 1 229,54 | 1 266,85 | 1 288,89 | 1 196,25 | 1237,04 |
daň z elektriny | 15,54 | 11,86 | 11,18 | 10,95 | 12,33 | 11,89 | 10,02 |
daň z uhlia | 0,74 | 0,41 | 0,1 | 0,35 | 0,38 | 0,29 | 0,26 |
daň zo zemného plynu | 23,51 | 24,52 | 25,64 | 24,05 | 23,07 | 23,57 | 24,7 |
daň za umiestnenie jadrového zariadenia | 3,93 | 3,83 | 3,84 | 3,83 | 3,83 | 3,82 | 3,85 |
daň z úhrad za uskladňovanie plynov a kvapalín | 1,18 | 0,7 | 1,22 | 0,98 | 1,72 | 0,63 | 0,32 |
emisné kvóty | 0 | 64,73 | 57,42 | 86,98 | 229,69 | 244,18 | 241,82 |
zelená energia | 150,49 | 400,12 | 489,63 | 494,61 | 465,92 | 518,73 | 559,15 |
daň zo spotreby elektrickej energie určená na likvidáciu jadrových zariadení | 1,36 | 73,29 | 78,58 | 76,42 | 73,91 | 68,88 | 76,23 |
Dane z dopravy | 153,34 | 213,51 | 223,29 | 232,57 | 233,09 | 200,16 | 203,5 |
daň z motorových vozidiel - cestná daň | 122,04 | 145,18 | 149,9 | 154,89 | 153,66 | 130,16 | 129,53 |
poplatok za registráciu motorového vozidla | 30,52 | 68,01 | 73,07 | 77,35 | 79,13 | 69,71 | 73,69 |
daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta | 0,78 | 0,31 | 0,32 | 0,33 | 0,3 | 0,29 | 0,28 |
Dane za znečistenie | 37,28 | 32,14 | 28,59 | 28,59 | 28,69 | 25,91 | 25,8 |
poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd | 22,51 | 17,13 | 15,95 | 15,86 | 17,11 | 16,97 | 17,04 |
poplatky za znečisťovanie ovzdušia | 14,17 | 14,43 | 12,08 | 12,19 | 11 | 8,56 | 8,49 |
úhrady za dobývací priestor | 0,6 | 0,57 | 0,56 | 0,54 | 0,59 | 0,38 | 0,28 |
Zdroj: ŠÚ SR
Graf. Podiel jednotlivých skupín daní s environmentálnym aspektom
SR patrí medzi krajiny EÚ s podielom daní s environmentálnym aspektom na HDP zhruba na úrovni priemeru dosiahnutého v EÚ.
Graf. Medzinárodné porovnanie podielu daní s environmentálnym aspektom na HDP
Kapitola na stiahnutie: | |
Kapitola komplet: |