Preskočit na obsah
X Vážení návštevníci Enviroportálu,
20. 12. 2023 bola spustená nová verzia webového sídla, momentálne sa nachádzate na starej verzii. Na novú verziu budete automaticky presmerovaní. Ospravedlňujeme sa za prípadné nepríjemnosti a ďakujeme za trpezlivosť.
Tím Enviroportálu

Správa o stave životného prostredia Slovenskej republiky v roku 2020

Zelené hospodárstvo

Environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta


Strategické dokumenty

Politika pre oblasť environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety (EVVO) sa v Slovenskej republike odvíja od viacerých strategických dokumentov prijatých na národnej aj medzinárodnej úrovni. Najkomplexnejším medzinárodným dokumentom je Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj (Agenda 2030)  schválená valným zhromaždením OSN.
 
Téma environmentálnej výchovy a vzdelávania v každom veku je zastrešená v Stratégii environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 (Envirostratégia 2030).  Nastavuje ciele a úlohy pre zefektívnenie systému formálnej aj neformálnej environmentálnej výchovy, ako aj vzdelávania a osvety pre udržateľný rozvoj. Prioritným cieľom  je vedenie obyvateľstva k zodpovednej spotrebe a ochrane prírody, ako aj zlepšovanie environmentálneho povedomia prostredníctvom kultúrneho a prírodného dedičstva a cestovného ruchu.

Dôležitým východiskovým dokumentom naďalej zostáva aj Rezortná koncepcia environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety do roku 2025 (RK EVVO), ktorej hlavným cieľom je vytvorenie uceleného systému environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety v rezorte životného prostredia. Naplnenie hlavného cieľa RK EVVO je realizované prostredníctvom piatich čiastkových cieľov, ich opatrení a aktivít, ktoré majú viesť identifikované cieľové skupiny ku komplexnému pochopeniu vzájomných vzťahov medzi človekom a starostlivosťou o životné prostredie.

 

Environmentálna výchova vo formálnom vzdelávaní

Formálna environmentálna výchova sa na Slovensku sústreďuje v zariadeniach školského typu a je koordinovaná Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR (MŠVVaŠ SR). Od roku 2015 je súčasťou cieľov, výkonových i obsahových štandardov inovovaného štátneho vzdelávacieho programu (IŠVP), v ktorom je v príslušných stupňoch (od predprimárneho vzdelávania – ISCED 0 až po vyššie sekundárne vzdelávanie – ISCED 3) definovaná ako prierezová téma spadajúca pod príslušné vzdelávacie oblasti. Na základe IŠVP je možné environmentálnu výchovu realizovať ako súčasť učebného obsahu vyučovacích predmetov, prostredníctvom samostatných projektov, seminárov, vyučovacích blokov alebo formou samostatného vyučovacieho predmetu z rámca voliteľných hodín.

Do realizácie formálnej environmentálnej výchovy  negatívne zasiahla  pandémia ochorenia COVID – 19, ktorá v roku 2020 výrazne obmedzila výchovno-vzdelávací proces.

MŠVVaŠ SR taktiež zabezpečuje podporu environmentálnej výchovy pomocou rozvojového projektu Enviroprojekt zameraného na financovanie školských, regionálnych alebo národných projektov environmentálnej výchovy na základných a stredných školách. V roku 2020 sa o podporu z Enviroprojektu uchádzalo 99 projektov z ktorých 29 bolo vybraných na pridelenie finančných prostriedkov v celkovej sume 50 000 eur.

Od roku 2020 sa Slovensko zapojilo do medzinárodného prestížneho programu GLOBE, ktorý vedie americká vládna agentúra NASA. Slovenské školy vďaka tomu získali jedinečnú možnosť využívať rôzne vzdelávacie materiály, uskutočňovať merania a praktické experimenty. Program na Slovensku koordinuje DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie.

Na príprave pracovníkov pre environmentálnu výchovu sa podieľajú viaceré fakulty slovenských univerzít formou študijných programov učiteľstva. Možnosť študovať učiteľstvo ekológie v kombinácii umožňujú Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre a Prešovská univerzita v Prešove. Študijný program učiteľstvo environmentalistiky v kombinácii ponúka Prírodovedecká fakulta Univerzity Komenského v Bratislave.

 

Environmentálna výchova v neformálnom vzdelávaní

V roku 2020 MŽP SR vydalo Sprievodcu neformálnou environmentálnou výchovou a vzdelávaním pre udržateľný rozvoj. Táto publikácia definuje ciele neformálnej envirovýchovy a je prináša inšpirácie pre všetkých pracovníkov s mládežou.

Neformálna EVVO na Slovensku je realizovaná ako štátnymi tak aj mimovládnymi organizáciami. Dvanásť mimovládnych organizácii s týmto zameraním zastrešuje združenie Špirála – celoštátna sieť organizácií venujúcich sa environmentálnej výchove a vzdelávaniu. Podmienkou členstva je poskytovanie výučbových programov s environmentálnou tematikou a spĺňanie Kritérií environmentálneho výučbového programu . Členmi tohto združenia sú napríklad CEA – Centrum environmentálnych aktivít, Centrum environmentálnej a etickej výchovy ŽIVICA, DAPHNE – Inštitút aplikovanej ekológie, SOSNA – centrum trvalo udržateľných alternatív atď.

Prehľad o aktivitách v rámci neformálnej EVVO realizovanej mimovládnymi organizáciami poskytuje aj Zelený vzdelávací fond (ZVF) ktorý bol zriadený na základe rozhodnutia MŽP SR s cieľom podporovať neformálne vzdelávacie aktivity a vytvárať podmienky na rozvoj vzdelávacích aktivít tretieho sektora. O podporu ZVF sa v roku 2020 uchádzalo celkom 60 žiadateľov s celkovou požadovanou výškou podpory 434 152, 63 eur. Nakoniec bolo v priebehu roku 2020 podporených 25 projektov, výška schválenej podpory dosiahla 125 050, 11 €.

V rámci neformálnej EVVO sa významne angažujú aj rezortné organizácie MŽP SR. Ich činnosť v tejto oblasti sa v roku 2020 vplyvom ochorenia COVID – 19 značne  obmedzila. Organizácie sa snažili adaptovať sa na danú situáciu a využívať rôzne interaktívne prvky s využitím internetu. V rámci svojej činnosti realizovali aktivity pri príležitosti významných  environmentálnych  dní, on-line besedy pre všetky kategórie škôl a výstavy, odborné  konferencie  a  semináre  pre  rôzne cieľové  skupiny, venovali sa publikačnej a propagačnej činnosti, vydávaniu  rôznych  typov  informačných, vzdelávacích a  propagačných  materiálov  vo  forme  letákov,  plagátov,  zborníkov,  periodík,  odborno-populárnych  publikácií,  metodických príručiek, filmov a interaktívnych CD určených rôznym cieľovým skupinám.
 

Tabuľka: Prehľad zrealizovaných aktivít neformálnej EVVO v roku 2020 vybranými organizáciami
Organizácia Metodické podujatie/
počet účastníkov
Vzdelávanie/
počet účastníkov
Exkurzie/
počet účastníkov
Prednáška/
počet účastníkov
Študijná cesta/
počet účastníkov
Prezentácia príkladov dobrej praxe/
počet účastníkov
Konferencia/
počet účastníkov
Seminár/
počet účastníkov
SAŽP 2/40 1/20 0 7/204 0 0 1/40 13/153
ŠOP SR 12/340 11/280 68/1 982 353/9 430 0 23/720 2/103 18/324
Národná ZOO Bojnice 0 111/51 844 0 47/30 322 0 0 0 0
SMOPaJ 0 30/598 0 20/815 2/3 1/2 4/263 0
SBM 0 0 129* 1 320* 0 2 515/355 0 0
SHMÚ 0 0 5/245 0 0 0 3** 0
SVP 0 0 11/300 0 0 0 1/200 0
* Počet účastníkov
** Počet podujatí
Zdroj: SAŽP
 
Medzi prioritné ciele RK EVVO patrí vytvorenie stabilného a funkčného systému EVVO v SR v rámci ktorého v roku 2020 poverená pracovná skupina skúmala možnosti pre nastavenie systému certifikácie poskytovateľov environmentálnej výchovy. Táto medzirezortná skupina pozostávajúca zo zástupcov štátnych aj neziskových organizácii absolvovala viacero on-line pracovných stretnutí, počas ktorých sa formuloval prvotný súbor kritérií kvality pre oblasť riadenia a pracovníkov environmentálnej výchovy.

Významným nástrojom na podporu EVVO je aj internetový portál  EWOBOX (www.ewobox.sk). V roku 2020 pokračovali práce na vylepšení užívateľských nástrojov a jeho prístupnosti pre rôzne skupiny obyvateľstva.

O zlepšovanie environmentálneho povedomia sa snaží aj Stredisko environmentálnej výchovy  SAŽP Dropie, ktoré v roku 2020 spolupracovalo na realizácii praktických programov spolu so samosprávami regiónu, mimovládnymi organizáciami, štátnymi organizáciami (hlavne Správa CHKO Dunajské Luhy a Ponitire) ako aj niektorými univerzitami s cieľom aktívnejšie zapojiť širšiu verejnosť do problematiky ochrany prírody a krajiny. Pre rok 2020 bola nosnou témou praktických programov zmena klímy a jej dopady. Pandémia ochorenia COVID – 19 však mala výrazný vplyv na formu a spôsob realizovania vzdelávacích programov, ktoré sa realizovali v podobe jednodňových exkurzií. Na pobytové programy neboli vhodné podmienky. Kvôli pandémii sa presúvali aj termíny realizácie výstavby nového centra s názvom Climate Change Living Lab.

K zlepšovaniu environmentálneho povedomia prostredníctvom kultúrneho a prírodného dedičstva významne prispieva aj Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, Slovenské banské múzeum, Národná zoologická záhrada Bojnice a v neposlednom rade aj činnosti realizované Štátnou ochranou prírody SR. V roku 2020 napríklad došlo otvoreniu obnoveného náučného chodníka do Dobšinskej ľadovej jaskyne – vymenilo sa poškodené zábradlie a obnovilo sa päť náučných panelov, ktoré informujú o jedinečnosti tejto prírodnej oblasti.

 

Kapitola na stiahnutie:
Kapitola komplet: