Národné výdavky na ochranu životného prostredia sú sledované za tri inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Za sektor verejnej správy dosiahli 718 mil. eur (46,7 %) za sektor korporácií 579 mil. eur (37,7 %) a za sektor domácností 239 mil. eur (15,6 %). Celkové národné výdavky na ochranu životného prostredia predstavujú 1 536 mil. eur, čo v porovnaní s predchádzajúcim rokom predstavuje pokles o 3,6 %.
Náklady podnikov a obcí na ochranu životného prostredia majú v medziročných porovnaniach kolísavý trend. Náklady v roku 2020 v porovnaní s rokom 2005 narástli o 38,3 %, avšak v porovnaní s predchádzajúcim rokom poklesli o 10,7 %.
Viac ako polovica nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia smerovala do oblasti nakladania s odpadmi (71 % v roku 2020) a druhý najvyšší podiel mali náklady v oblasti nakladania s odpadovými vodami (19,1 % v roku 2020).
Aký je v SR podiel daní s environemntálnym aspektom na HDP v porovnaní s krajinami EÚ?
Národné výdavky na ochranu životného prostredia v období rokov 2008 – 2018 sú sledované za tri hlavné inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Konkrétne je to sektor verejnej správy na všetkých úrovniach (orgány verejnej správy na všetkých úrovniach vrátane fondov sociálneho zabezpečenia, miestna samospráva (obecné, mestské a miestne úrady) a inštitúcie, ktoré sú financované plne alebo prevažne zo štátneho rozpočtu, t.j. rozpočtové a príspevkové organizácie), sektor korporácií - všetky podnikateľské subjekty zapísané v obchodnom registri a tretím sektorom sú domácnosti (patria sem domácnosti a tiež fyzické osoby podnikajúce na základe živnostenského zákona a iných právnych predpisov, nezapísané v obchodnom registri).
Celkové výdavky na ochranu životného prostredia dosiahli v roku 2018 sumu 1 536 mil. eur. V porovnaní s rokom 2008 vzrástli o 22,4 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 3,6 %.
Viac ako dve tretiny výdavkov pochádza zo zdrojov EÚ vrátane spolufinancovania (70 %), z prostriedkov štátneho rozpočtu 18 % a z Environmentálneho fondu je to 10 %, najmä v podobe kapitálových výdavkov.
Rok
|
Verejná správa
|
Korporácie
|
Domácnosti
|
Spolu
|
2008
|
500
|
510
|
245
|
1 255
|
2010
|
581
|
598
|
379
|
1 558
|
2016 | 553 | 772 | 279 | 1 604 |
2017
|
661
|
645
|
287
|
1 593
|
2018 | 718 | 579 | 239 | 1536 |
Finančné ukazovatele ochrany životného prostredia sú v SR systematicky sledované Štatistickým úradom SR (ŠÚ SR) za podniky s počtom zamestnancov 20 a viac a za obce. Vyhodnocované sú celkové vynaložené náklady na ochranu životného prostredia (ŽP) zahrňajúce investície a bežné náklady a výnosy za poskytovanie služieb v súvislosti s ochranou ŽP iným subjektom, z predaja vedľajších alebo odpadových produktov a z predaja environmentálnych výrobkov.
Náklady podnikov a obcí na ochranu ŽP majú kolísavý trend. V roku 2020 dosiahli sumu 1 081 935 tis. eur (v tom: investície 221 631 tis. eur, bežné náklady 860 304 tis. eur). V porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 38,3 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 10,7 %. Výnosy z ochrany ŽP dosiahli v roku 2020 sumu 1 031 999 tis. eur a v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 3,4 %.
Graf. Vývoj nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia
Náklady na ochranu ŽP v oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd v roku 2020 dosiahli 47 789 tis. eur, v porovnaní s rokom 2005 stúpli o 52 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 5,1 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadmi v roku 2020 dosiahli 714 051 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 162,3 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 7,3 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadovými vodami v roku 2020 dosiahli 193 355 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 stúpli o 42,4 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 5,9 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti iné v roku 2020 dosiahli 51 347 tis. eur a v porovnaní s rokom 2005 klesli o 51,4 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 23,7 %.
V roku 2020 smeroval najvyšší podiel nákladov podnikov a obcí na ochranu ŽP do oblasti nakladanie s odpadmi (71 %), nakladanie s odpadovými vodami (19,1 %) a do oblasti iné (5,1 %). Najvyšší podiel nákladov podnikov na ochranu ŽP smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (66 %), oblasti nakladania s odpadovými vodami (21,7 %) a do oblasti ochrany iné (6,5 %). Najvyšší podiel nákladov obcí na ochranu ŽP smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (85,5 %), do oblasti nakladania s odpadovými vodami (11,8 %) a oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd (1,6 %).
Graf. Podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia podľa oblastí
Podiel nákladov podnikov na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období kolísavý trend. V roku 2005 tvoril podiel podnikov 1,3 % na HDP a v roku 2020 klesol na 0,88 % HDP. V roku 2020 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k poklesu podielu nákladov o 0,12 %.
Podiel nákladov obcí na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období pomerne stály trend. V roku 2005 podiel nákladov obcí tvoril 0,25 % a v roku 2020 dosiahol 0,29 % na HDP. V roku 2020 došlo v porovnaní s predchádzajúcim rokom k nárastu podielu nákladov o 0,01 %.
Environmentálny fond
Environmentálny fond bol zriadený zákonom č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Hlavným poslaním fondu je poskytovanie finančných prostriedkov žiadateľom vo forme dotácií alebo úverov na podporu projektov v rámci činností zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni.
Príjmy Environmentálneho fondu z poplatkov v roku 2020 predstavovali 49 801 562 eur. Najvyššia suma za znečisťovanie ŽP pochádzala z poplatkov za ukladanie odpadov na skládku odpadov alebo odkalisko a činila 25 627 270 eur (51,5 %). Pri využívaní prírodných zdrojov pochádzala najvyššia suma z poplatkov za odber podzemných vôd a činila 10 276 736 eur (20,6 %).
V roku 2020 najvyšší príjem Environmentálneho fondu z pokút tvorili pokuty v procese objasňovania 553 912 eur (35,2 %), porušenia zákona o vodách 338 276 eur (21,5 %) a porušenia zákona o odpadoch 239 802 eur (15,2 %).
Poplatky | eur |
Poplatky za znečisťovanie ovzdušia | 7 616 289 |
Poplatky (úhrady) za vydobyté nerasty | 1 958 395 |
Poplatky za uskladňovanie plynov a kvapalín | 626 195 |
Poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd | 3 327 454 |
Poplatky za odber podzemnej vody | 10 276 736 |
Poplatky (úhrady) za prieskumné územia | 369 223 |
Poplatky za uloženie odpadov na skládku odpadov alebo odkalisko | 25 627 270 |
Spolu za poplatky | 49 801 562 |
Pokuty | |
Porušenie zákona o vodách | 338 276 |
Porušenie zákona o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách | 130 |
Porušenie zákona o ochrane ovzdušia | 119 155 |
Porušenie zákona o ochrane prírody a krajiny | 88 047 |
Porušenie zákona o rybárstve | 6 650 |
Porušenie zákona o odpadoch | 239 802 |
Porušenie zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania ŽP | 160 094 |
Porušenie zákona o používaní genetických technológií a geneticky modifikovaných organizmov | 4 340 |
Porušenie zákona o environmentálnom označovaní výrobkov | 1 000 |
Porušenie geologického zákona | 1 900 |
Porušenie zákona o obchode s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne žijúcich rastlín (CITES) | 8 556 |
Blokové pokuty | 16 528 |
Porušenie podmienok zmlúv o poskytnutí prostriedkov z Recyklačného fondu | 6 700 |
Penále – vody | 29 131 |
Pokuty v procese objasňovania | 553 912 |
Spolu za pokuty, penále | 1 574 221 |
Poplatky za obchodovanie s emisnými kvótami | 241 826 257 |
Spolu za poplatky, pokuty a penále | 293 202 040 |
V roku 2020 bolo Environmentálnym fondom poskytnutých 406 dotácií v celkovej sume 63 724 198 eur. Najvyššia suma dotácií smerovala z výzvy na podporné programové aktivity v oblasti ochrany a využívania vôd 38 739 863 eur (60,8 %). Na zvyšovanie energetickej účinnosti existujúcich verejných budov vrátane zateľovania bolo poskytnutých 14 060 124 eur (22,1 %).
Programový dokument
|
Prioritné oblasti
|
Počet dotácií
|
Poskytnutá podpora v roku 2020
|
Špecifikácia činností podpory z EF na rok 2020
|
Ochrana ovzdušia a ozónovej vrstvy Zeme
|
28
|
2 755 455
|
Špecifikácia činností podpory z EF na rok 2020
|
Ochrana a využívanie vôd
|
106
|
12 189 367
|
Špecifikácia činností podpory z EF na rok 2020
|
Rozvoj odpadového hospodárstva
|
79
|
4 779 218
|
I. Rozšírenie špecifikácie činností podpory z EF na rok 2020
|
Ochrana a využívanie vôd
|
3
|
369 218
|
I. Rozšírenie špecifikácie činností podpory z EF na rok 2020
|
Ochrana prírody a krajiny
|
3
|
161 596
|
I. Rozšírenie špecifikácie činností podpory z EF na rok 2020
|
Havárie
|
8
|
25 350
|
II. Rozšírenie špecifikácie činností podpory z EF na rok 2020
|
Environmentálna výchova, vzdelávanie a propagácia
|
8
|
379 006
|
III. Rozšírenie špecifikácie činností podpory z EF na rok 2020
|
Zvyšovanie energetickej účinnosti existujúcich verejných budov vrátane zateľovania
|
133
|
14 060 124
|
Výzva na podporné programové aktivity
|
Ochrana a využívanie vôd
|
26
|
38 739 863
|
Výzva na na poskytnutie dotácie prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá značné riziko úniku uhlíka v súvislosti s premietnutím nákladov kvót do cien elektrickej energie
|
Kompenzácie
|
10
|
4 000 000
|
§4, ods. 1, písm. h) zákona o EF
|
Úhrada nákladov súvisiacich s ochranou životného prostredia za služby vo verejnom záujme
|
1
|
145 917
|
§4, ods. 1, písm. ad) zákona o EF
|
Financovanie riešení na zabezpečenie starostlivosti o životné prostredie v bezprostrednej súvislosti so stavom, ktorým je hroziaci kalamitný výskyt hmyzu
|
1
|
179 208
|
V rámci Programu obnovy dediny bolo prostredníctvom Slovenskej agentúry životného prostredia formou dotácie podporených 161 projektov v sume 772 858 eur. V rámci Programu ochrany prírody bolo prostredníctvom Štátnej ochrany prírody formou dotácie podporených 41 projektov v sume 198 984 eur.
Za rok 2020 bola čerpaná finančná podpora formou úveru vo výške 375 936,64 eur schválená v roku 2019.
Oprávnenými žiadateľmi na predkladanie projektových zámerov (PZ) zo zdrojov ZVF sú občianske združenia, záujmové združenia právnických osôb, nadácie a neziskové organizácie plniace verejno-prospešné služby s environmentálnym zameraním.
Pre každé kolo výzvy Komisia ZVF určuje tzv. podporované témy. Pre rok 2020 boli stanovené nasledovné podporované témy:
Finančné zdroje ZVF predstavujú kombináciu verejných (z rozpočtu MŽP SR) a súkromných zdrojov od donorských organizácií, ktoré sa na základe výšky podpory stávajú platinovým (50 000 eur a viac), zlatým (30 000 eur a viac), strieborným (20 000 eur a viac), resp. bronzovým partnerom ZVF (10 000 eur a viac).
Prioritná os
|
Alokácia
|
Zazmluvnené projekty
k 31.12.2020
|
||
Donorské príspevky
|
Štátny rozpočet
|
|||
Ochrana ovzdušia
|
270 400
|
155 000
|
28 025
|
|
Zmena klímy
|
182 300
|
|||
Prechod na obehové hospodárstvo
|
132 662
|
|||
Podpora a ochrana biodiverzity
|
72 566
|
|||
Zdravé a udržateľné budovy
|
4 731
|
Operačný program Kvalita životného prostredia (2014 - 2020)
OP KŽP predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci zo štrukturálnych fondov EÚ a Kohézneho fondu v programovom období 2014 – 2020 v oblasti udržateľného a efektívneho využívania prírodných zdrojov, zabezpečujúceho ochranu životného prostredia, aktívnu adaptáciu na zmenu klímy a podporu energeticky efektívneho nízkouhlíkového hospodárstva.
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty k 31.12.2020 | Čerpanie k 31.12.2020 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | |||
PO 1 Udržateľné využívanie prírodných
zdrojov prostredníctvom environmentálnej infraštruktúry
|
1 498 481 123 | 151 326 581 | 1 067 046 563 | 641 139 719 | 62 151 596 | 42,8 |
PO 2 Adaptácia na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy so
zameraním na ochranu pred povodňami
|
225 381 128 | 38 729 711 | 125 261 928 | 27 962 302 | 4 499 644 | 12,4 |
PO 3 Podpora riadenia rizík, riadenia mimoriadných
udalostí a odolnosti proti mimoriadným udalostiam ovplyvneným zmenou klímy
|
243 896 216 | 40 171 209 | 219 781 964 | 61 950 624 | 10 938 953 | 25,4 |
PO 4 Energeticky efektívne nízkouhlíkové
hospodárstvo vo všetkých sektoroch
|
787 772 813 | 83 245 892 | 700 292 989 | 352 444 542 | 42 862 102 | 44,7 |
PO 5 Technická pomoc | 77 000 000 | 15 775 942 | 73 850 097 | 52 498 560 | 10 756 853 | 68,2 |
Prioritná os
|
Alokácia na celé programové obdobie
|
Zazmluvnené projekty
k 31.12.2020 (eur)
|
Čerpanie k 31.12.2020
|
Čerpanie v %
(Zdroje EÚ)
|
||
Zdroje EÚ
|
Štátny rozpočet
|
Zdroje EÚ
|
Štátny rozpočet
|
|||
PO 4 Obnova, zachovanie
a posilnenie
ekosystémov, ktoré súvisia s
poľnohospodárstvom
|
656 489 250
|
218 829 750
|
889 674 127
|
575 807 096
|
192 269 032
|
87,9
|
PO 5 Propagácia efektívneho
využívania zdrojov a podpora
prechodu na nízkouhlíkové
hospodárstvo odolné voči
zmene klímy v odvetví
poľnohospodárstva
|
13 880 651
|
4 626 884
|
8 116 046
|
667 097
|
222 365
|
4,8
|
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty k 31.12.2020 | Čerpanie k 31.12.2020 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | |||||||||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | ||||||||||
PO 2-Podpora akvakultúry, ktorá je environmentálne udržateľná, efektívne využíva zdroje, je inovačná, konkurencieschopná a založená na znalostiach | 1 431 577 | 477 192 | 1 431 577 | 121 803 | 40 601 | 8,5 |
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty | Čerpanie k 31.12.2020 (eur) | Čerpanie v % (Zdroje EÚ)) | |||||||||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | ||||||||||
PO 1-Železničná infraštruktúra a obnova mobil. prostriedkov | 725 839 166 | 128 089 265 | 723 183 111 | 337 325 888 | 59 528 098 | 46,5 | |||||||
PO 2-Cestná infraštruktúra | 1 120 038 905 | 197 653 925 | 1 424 765 801 | 749 019 436 | 132 179 901 | 66,9 | |||||||
PO 3-Verejná osobná doprava | 329 337 000 | 39 922 000 | 238 116 441 | 183 329 413 | 21 753 132 | 55,7 | |||||||
PO 4-Infraštruktúra vodnej dopravy | 91 924 095 | 9 122 062 | 1 390 145 | 671 266 | 23 398 | 0,7 | |||||||
PO 5-Železničná infraštruktúra | 223 951 749 | 39 520 897 | 126 484 739 | 14 506 074 | 2 559 410 | 6,5 | |||||||
PO 6-Cestná infraštruktúra | 779 886 032 | 137 626 947 | 377 865 290 | 133 030 914 | 23 476 044 | 17,1 | |||||||
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty | Čerpanie k 31.12.2020 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | |||||||||
Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | Zdroje EÚ | Štátny rozpočet | ||||||||||
PO 1-Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch | 384 029 978 | 61 092 037 | 269 039 787 | 124 323 219 | 21 195 155 | 32,4 | |||||||
PO 4-Zlepšenie kvality života v regiónoch s dôrazom na životné prostredie | 317 508 751 | 60 392 270 | 302 068 793 | 182 278 379 | 42 079 989 | 57,4 | |||||||
Prioritná os | Alokácia | Zazmluvnené projekty (eur) | Čerpanie k 31.12.2019 | Čerpanie v % (Zdroje EÚ) | ||||
Zdroje EÚ | Národné financovanie | Zdroje EÚ | Národné financovanie | |||||
PO 3-Nízkouhlíkové hospodárstvo | 3.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zaoberajúcich sa prechodom na nízkouhlíkové hospodárstvo. | 843 907 | 148 925 | 6 | 252 549 | 44 567 | 29,9 | |
PO 4-Životné prostredie a efektívne využívanie zdrojov | 4.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS v oblasti ochrany a rozvoja prírodného a kultúrneho dedičstva | 560 917 | 98 985 | 4 | 298 312 | 52 643 | 53,2 | |
4.2 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zameraných na zvyšovanie efektívnosti využívania zdrojov, zelený rast a ekoinovácie a riadenie environmentálneho správania.
|
182 492
|
32 204
|
1
|
117 563
|
20 746
|
64,4
|
Spoločenské výzvy | Prioritná oblasť | Počet slovenských účastí k 31.12.2020 | Výška schváleného financovania pre slovenských partnerov k 31.12.2020 | |||||||||
Potravinová bezpečnosť, udržateľné poľnohospodárstvo a lesníctvo, výskum námorných, morských a vnútrozemských vôd a biohospodárstvo | 33 schválených projektov (53 SK účastí) | 28 131 802 | ||||||||||
Bezpečná, čistá a efektívne využívaná energia | 49 schválených projektov (63 SK účastí) | 7 960 572 | ||||||||||
Inteligentná, ekologická a integrovaná doprava | 61 schválených projektov (78 účastí) | 6 937 111 | ||||||||||
Opatrenia v oblasti klímy, životného prostredia, efektívneho využívania zdrojov a suroviny | 24 schválených projektov (32 SK účastí) | 4 455 675 | ||||||||||
LIFE (2014 – 2020)
Program LIFE predstavuje finančný nástroj EÚ na podporu aktivít v oblasti ochrany životného prostredia a klímy, ktorý v rokoch 2014 – 2020 poskytne 3,46 miliardy eur. Program sa člení na 2 podprogramy a v rámci každého na 3 prioritné oblasti.
Viacročný pracovný program 2018 – 2020
Pre obdobie 2018-2020 EK stanovila v dokumente Viacročný pracovný program 2018 – 2020 finančné krytie vo výške 1 657 063 000 eur, z toho 1 243 817 750 eur pre podprogram ŽP a 413 245 250 eur pre podprogram Ochrana klímy. Národné alokácie pre toto obdobie neboli určené.
Európska komisia vyhlásila v apríli 2020 výzvu na predkladanie projektov v rámci podprogramu Životné prostredie a podprogramu Ochrana klímy. Za SR bolo podaných 16 projektových návrhov pre tradičné projekty s koordinujúcim príjemcom zo SR, z toho 14 návrhov bolo v rámci podprogramu Životné prostredie a 2 návrhy v rámci podprogramu Ochrana klímy.
V decembri 2020 bola uzavretá grantová zmluva medzi Európskou komisiou a MŽP SR pre integrovaný projekt LIFE zameraný na zlepšenie stavu území sústavy NATURA 2000 na Slovensku. Na projekt bude počas 10 rokov implementácie vynaložených viac ako 16,5 mil. eur, z toho takmer 10 mil. eur zo zdrojov EÚ z programu LIFE.
V decembri 2020 MŽP SR vydalo rozhodnutie o schválení žiadosti o poskytnutie prostriedkov na spolufinancovanie integrovaného projektu LIFE na zlepšenie kvality ovzdušia na Slovensku vo výške štátneho rozpočtu viac ako 3,3 mil. eur pre príjemcu MŽP SR, vo výške 1,5 mil. eur pre príjemcu SAŽP a vo výške 313 tis. eur pre príjemcu SHMÚ. Na projekt bude počas 8 rokov implementácie vynaložených 15 mil. eur, z toho 9 mil. eur zo zdrojov EÚ z programu LIFE.
Schválené projekty LIFE (2014 – 2020)
|
|
Počet schválených projektov*
|
Výška financovania z LIFE**
|
Spolufinancovanie štátny rozpočet***
|
Čerpanie
štátny rozpočet k 31.12.2020 |
Podprogram
Životné prostredie
|
ŽP a efektívne využívanie zdrojov
|
2
|
1 186 509
|
335 776
|
135 002 |
Príroda a biodiverzita
|
14
|
24 226 377
|
5 856 167
|
3 289 229 |
|
Správa a informovanie v oblasti ŽP
|
2
|
191 674
|
0
|
0 |
|
Podprogram Ochrana klímy
|
Zmierňovanie zmeny klímy
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Adaptácia na zmenu klímy
|
2
|
2 848 557
|
798 367
|
486 928 |
|
Správa a informovanie v oblasti klímy
|
2
|
160 241
|
66 848
|
26 739 |
**výška poskytnutého príspevku zo zdrojov EÚ pre príjemcov zo SR
***výška zazmluvneného príspevku zo štátneho rozpočtu (iné ako integrované projekty)
Granty EHP a Nórska
MŽP SR, ako správca programu (SP) Zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy (skrátený názov programu SK-Klíma) sa spolu s donorskými programovými partnermi z Nórska aktívne spolupodieľa na dosiahnutí cieľa programu, ktorým je prispieť k zmiernenej zmene klímy a zníženiu zraniteľnosti voči zmene klímy. Cieľ programu sa napĺňa prostredníctvom dvoch programových výstupov. Implementácia programu je podporovaná z Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru (FM EHP) a Nórskeho finančného mechanizmu (NFM) do výšky 85%. Štátny rozpočet SR sa na financovaní podieľa 15 %.
Prioritný sektor
|
Programová oblasť
|
Alokácia*
|
Čerpanie k 31. 12. 2020**
|
||||||||||||
Zdroje FM
|
Štátny rozpočet
|
Zdroje FM
|
Štátny rozpočet
|
||||||||||||
EHP
|
Nórsko
|
EHP
|
Nórsko
|
||||||||||||
Životné prostredie, energia, zmena klímy a nízkouhlíkové hospodárstvo
|
Zmiernená zmena klímy a znížená zraniteľnosť voči zmene klímy
|
5 000 000
|
13 216 000
|
3 214 588
|
0
|
0
|
0
|
||||||||
Bilaterálny fond
|
50 000
|
50 000
|
0
|
17 880
|
18 995
|
N/A***
|
|||||||||
* Alokácia predstavuje finančné prostriedky vyčlenené z programu pre konkrétnu prioritnú os a programovú oblasť, ktoré sa ďalej rozdeľujú na alokované prostriedky zo zdrojov Finančného mechanizmu EHP a Nórskeho finančného mechanizmu, ako aj zo štátneho rozpočtu SR.
** Čerpanie k 31. 12 .2020 - čerpaná finančná čiastka použitá na ukončené projekty (k 31. 12. 2020) a projekty, ktoré prebiehali k 31. 12. 2020 od začiatku programového obdobia.
*** Nedostupné dáta
Dane s environmentálnym aspektom | 2010 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Dane z energie | 1 228,88 | 1 773,70 | 1 897,15 | 1 941,51 | 1 984,19 | 1 965,13 |
daň z minerálnych olejov | 1 032,13 | 1 194,25 | 1 229,54 | 1 266,85 | 1 288,89 | 1 196,25 |
daň z elektriny | 15,54 | 11,86 | 11,18 | 10,95 | 12,33 | 11,89 |
daň z uhlia | 0,74 | 0,41 | 0,1 | 0,35 | 0,38 | 0,29 |
daň zo zemného plynu | 23,51 | 24,52 | 25,64 | 24,05 | 23,07 | 23,57 |
daň za umiestnenie jadrového zariadenia | 3,93 | 3,83 | 3,84 | 3,83 | 3,83 | 3,82 |
daň z úhrad za uskladňovanie plynov a kvapalín | 1,18 | 0,7 | 1,22 | 0,98 | 1,72 | 0,63 |
emisné kvóty | 0 | 64,73 | 57,42 | 63,46 | 114,14 | 141,09 |
zelená energia | 150,49 | 400,12 | 489,63 | 494,61 | 465,92 | 518,73 |
daň zo spotreby elektrickej energie určená na likvidáciu jadrových zariadení | 1,36 | 73,29 | 78,58 | 76,42 | 73,91 | 68,88 |
Dane z dopravy | 153,34 | 213,51 | 223,29 | 232,57 | 233,09 | 200,16 |
daň z motorových vozidiel - cestná daň | 122,04 | 145,18 | 149,9 | 154,89 | 153,66 | 130,16 |
poplatok za registráciu motorového vozidla | 30,52 | 68,01 | 73,07 | 77,35 | 79,13 | 69,71 |
daň za vjazd a zotrvanie motorového vozidla v historickej časti mesta | 0,78 | 0,31 | 0,32 | 0,33 | 0,3 | 0,29 |
Dane za znečistenie | 37,28 | 32,14 | 28,59 | 28,59 | 28,69 | 25,91 |
poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd | 22,51 | 17,13 | 15,95 | 15,86 | 17,11 | 16,97 |
poplatky za znečisťovanie ovzdušia | 14,17 | 14,43 | 12,08 | 12,19 | 11 | 8,56 |
úhrady za dobývací priestor | 0,6 | 0,57 | 0,56 | 0,54 | 0,59 | 0,38 |
Zdroj: ŠÚ SR
Graf. Podiel jednotlivých skupín daní s environmentálnym aspektom
Slovenská republika patrí medzi krajiny EÚ s podielom daní s environmentálnym aspektom na HDP zhruba na úrovni priemeru dosiahnutého v EÚ.
Graf. Medzinárodné porovnanie podielu daní s environmentálnym aspektom na HDP
Kapitola na stiahnutie: | |
Kapitola komplet: |