Preskočit na obsah
X Vážení návštevníci Enviroportálu,
20. 12. 2023 bola spustená nová verzia webového sídla, momentálne sa nachádzate na starej verzii. Na novú verziu budete automaticky presmerovaní. Ospravedlňujeme sa za prípadné nepríjemnosti a ďakujeme za trpezlivosť.
Tím Enviroportálu

Správa o stave životného prostredia Slovenskej republiky v roku 2019

Zmena klímy a ochrana ovzdušia

Čisté ovzdušie


Kľúčové otázky a kľúčové zistenia

Aký je vývoj v  produkcii znečisťujúcich látok na území SR?

Emisie základných znečisťujúcich látok (SO2, NOx,  nemetánové prchavé organické látky (NMVOC), CO a amoniak)  v horizonte rokov  2005 – 2018 poklesli. Pokles bol zaznamenaný aj medziročnom porovnaní 2017 – 2018.
Emisie tuhých prachových častíc v dlhodobom časovom horizonte i medziročnom porovnaní taktiež poklesli.
Pri väčšine ťažkých kovov bol zaznamenaý trend poklesu ich emisií.
Aj emisie perzistentných organických látok (POPs)  v rozmedzí rokov 2005 – 2018 poklesli. Obdobne bol zaznamenaný aj medziročný pokles.
 
 
Plní SR záväzky vyplývajúce z medzinárodných záväzkov v ochrane ovzdušia?

SR plní redukčné záväzky vyplývajúce z legislatívy EÚ a medzinárodných dokumentov v ochrane ovzdušia bez nedostatkov. Pri väčšine látok sú ich emisie už v súčasnosti pod záväznými hodnotami definovanými na obdobie 2020-2029.


Sú dodržiavané limitné hodnoty znečisťujúcich látok v ovzduší určené na ochranu zdravia ľudí?

V roku 2019 došlo k  prekročeniam limitnej hodnoty na ochranu ľudského zdravia pre 24 ho­dinové koncentrácie PM10 na 3 monitorovacích staniciach. Vyskytli sa tiež prekročenia cieľovej hodnoty na ochranu zdravia pre BaP na 7 monitorovacích staniciach. Na 4 monitorovacích staniciach došlo k prekročeniu povolených hodnôt koncentrácie prízemného ozónu pre ochranu ľudského zdravia.


Sú dodržiavané limitné hodnoty znečisťujúcich látok v ovzduší určené na ochranu vegetácie?

Limitné hodnoty znečisťujúcich látok v ovzduší stanovené na ochranu vegetácie (SO2, NOx) neboli prekročené. Na 3 monitorovacích staniach došlo k prekročeniu povolených hodnôt koncentrácie prízemného ozónu na ochranu vegetácie.

 
Aký je vývoj stavu ozónovej vrstvy a intenzity slnečného žiarenia nad územím SR?

Celkový atmosférický ozón bol pod dlhodobým priemerom -3,3 %, celková suma denných dávok ultrafialového erytémového žiarenia oproti roku 2018 poklesla v  Gánovciach, v Bratislave došlo k jej miernemu nárastu.

 
Dodržiava SR medzinárodné záväzky v ochrane ozónovej vrstvy Zeme?

SR plní záväzky vyplývajúce z medzinárodných dokumentov v ochrane ozónovej vrstvy.

 
Aký je vývoj vplyvu dopravy na ovzdušie?

V sledovanom období rokov 2005 – 2018 emisie základných znečisťujúcich látok z dopravy zaznamenali pokles. Emisie NOx rástli do roku 2008 a po tomto roku zaznamenali pokles. Trvalý pokles od roku 2011 bol zaznamenaný aj pri emisiách CO, PM10 a PM2,5. Výrazne kolísavý trend zaznamenali emisie SOs nárastom do roku 2008, v rokoch 2008 - 2012 poklesli a od roku 2012 začali opätovne narastať do roku 2015. Od roku 2016 emisie základných znečisťujúcich látok z dopravy majú vyrovnaný charakter bez výrazných medziročných výkyvov. 

 

Emisná situácia

Vývoj emisií vybraných znečisťujúcich látok

Hodnotenie emisnej situácie je spracované na základe emisných inventúr vyplývajúcich z Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov (CLRTAP) a teda podľa NFR kategorizácie zdrojov (NFR – Nomenclature for Reporting).
 
Porovnaním rokov 2005 – 2018 bol zistený pokles u emisií základných znečisťujúcich látok o 44 %.  V medziročnom porovnaní (2017 – 2018) došlo k poklesu emisií všetkých sledovaných znečisťujúcich látok. Tento pozitívny trend vývoja bol zaznamenaný v dôsledku legislatívneho i technologického pokroku a zmenou palivovej základne. Na vývoj mala vplyv aj zmena štruktúry a objemu priemyselnej produkcie.

Graf. Vývoj emisií základných znečisťujúcich látok a prachových častíc


Graf. Podiel emisií PM10 podľa sektorov (2018)


Graf. Podiel emisií PM2,5 podľa sektorov (2018)


Graf. Podiel emisií SO2 podľa sektorov (2018)


Graf. Podiel emisií NOX podľa sektorov (2018)


Graf. Podiel emisií CO podľa sektorov (2018)


Graf. Vývoj emisií PM2,5 z hľadiska plnenia národných cieľov
 


Graf. Vývoj emisií SO2 z hľadiska plnenia národných cieľov


Graf. Vývoj emisií NOX z hľadiska plnenia národných cieľov


Graf. Medzinárodné porovnanie emisií SO2 (2017)


Graf. Medzinárodné porovnanie emisií NOX (2017)


 
Príspevok emisií amoniaku (NH3) v roku 2018 predstavoval množstvo 31 125 ton. V porovnaní s rokom 2017 zaznamenala pokles 13,2 %.
Z hľadiska dlhodobejšieho vývoja emisie amoniaku v roku 2018 poklesli oproti roku 2005 o 16,9 %.


Graf. Vývoj emisií amoniaku z hľadiska plnenia národných cieľov


Graf. Podiel emisií NH3 podľa sektorov (2018)


Graf. Medzinárodné porovnanie emisií NH3 (2017)
 

V dlhodobom časovom horizonte 2005 – 2018 bol zaznamenaný pokles emisií nemetánových prchavých organických látok (NMVOC) o 45,7 %. V posledných rokoch je trend emisií NMVOC mierne klesajúci. K tomuto vývoju prispel hlavne pokles spotreby náterových látok, zavádzanie nízkorozpúšťadlových typov náterov, zavádzanie opatrení v sektore spracovania ropy, plynofikácia spaľovacích zariadení, zmena automobilového parku v prospech vozidiel vybavených riadeným katalyzátorom. Pozitívny vplyv malo taktiež prijatie novej prísnejšej legislatívy zameranej na obmedzenie emisií prchavých organických zlúčenín.


Graf. Vývoj emisií NMVOC z hľadiska plnenia národných cieľov
 


Graf. Podiel emisií NMVOC podľa sektorov (2018)


Graf. Medzinárodné porovnanie emisií NMVOC (2017)


 
Emisie ťažkých kovov od roku 2005 v priemere klesli o 6 %. Pri porovnaní rokov 2005 a 2018 bol zaznamenaný pokles emisií Pb o 18,1 %, Hg o 29,9 %, emisie Cd však vzrástli o 12 %. V roku 2018 oproti roku 2017 bol zaznamenaný mierny pokles v prípade emisií Cd, Hg a Pb. Na uvedený vývoj okrem sprísnenia príslušnej legislatívy malo vplyv odstavenie zastaraných výrob, pokles priemyselnej produkcie a prechod na používanie bezolovnatého benzínu. K emisiám ťažkých kovov prispieva hlavne priemysel, v prípade kadmia je to výroba medi, a v prípade olova a kadmia výroba železa a ocele.

Graf. Vývoj emisií ťažkých kovov v ovzduší
 


Graf. Podiel emisií Cd podľa sektorov (2018)


Graf. Podiel emisií Hg podľa sektorov (2018)


Graf. Podiel emisií Pb podľa sektorov (2018)


Emisie perzistentných organických látok (POPs) od roku 2005 poklesli v priemere o 30 %.  Zaznamenaný bol aj medziročný pokles a to o 7 %. K najvýznamnejším zdrojom emisií patrí výroba železa a ocele, spaľovanie odpadov ale aj spaľovanie tuhých palív v domácnostiach.


Graf. Vývoj emisií perzistentných organických látok


Graf. Podiel emisií benzo(a)pyrénu podľa sektorov (2018)



Tabuľka. Bilancia emisií POPs
    
Emisie POPs
 
 
PAH
PCDD/PCDF*
PCB 
suma PAH
Benzo(a)pyrén
Benzo(k)fluorantén
Benzo(b)fluorantén
Indeno(1,2,3-cd)pyrén
(g/rok)
(kg/rok)
(kg/rok)
(t/rok)
(kg/rok)
(t/rok)
(kg/rok)
2005
376,77
18,74
29,09
9,43
4,88
8,74
4,11
2018
47,03
17,30
20,85
6,20
3,64
6,05
2,56
* Vyjadrené ako I-TEQ
 Zdroj: SHMÚ


SR plní všetky záväzky vyplývajúce z  Dohovoru o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov a jeho jednotlivých protokolov.

 

Imisná situácia

 

Ciele definované v prijatých dokumentoch a právnych predpisoch

Čo sa týka kvality ovzdušia, cieľom je udržať jej dobrý stav a zlepšiť ju v miestach, kde je to potrebné. Dobrou kvalitou ovzdušia je úroveň znečistenia ovzdušia nižšia ako limitná hodnota a cieľová hodnota. Limitné hodnoty vybraných znečisťujúcich látok, horné a dolné medze na hodnotenie úrovne znečistenia ovzdušia stanovuje vyhláška MŽP SR č. 244/2016 Z. z. o kvalite ovzdušia. Zelenšie Slovensko - Stratégia environmentálnej politiky Slovenskej republiky do roku 2030 stanovuje cieľ, že kvalita ovzdušia v roku 2030 bude výrazne lepšia a nebude mať výrazne nepriaznivý vplyv na ľudské zdravie a životné prostredie.
 

Vývoj a stav kvality ovzdušia

Kvalitu ovzdušia vo všeobecnosti určuje obsah znečisťujúcich látok vo vonkajšom ovzduší. Hodnotenie kvality ovzdušia sa uskutočňuje v zmysle zákona č. 137/2010 Z. z. o ovzduší. Základným  východiskom pre hodnotenie kvality ovzdušia v SR sú výsledky meraní koncentrácií znečisťujúcich látok v ovzduší, ktoré realizuje Slovenský hydrometeorologický ústav (SHMÚ) na staniciach Národnej monitorovacej siete kvality ovzdušia (NMSKO).

 
Mapa. Národná monitorovacia sieť kvality ovzdušia

Zdroj: SHMÚ

 
V súlade s požiadavkami zákona o ochrane ovzdušia bolo územie SR rozdelené do 8 zón a 2 aglomerácií a v rámci nich 12 oblastí riadenia kvality ovzdušia (ORKO). Na základe výsledkov z rokov 2017 – 2019 počet ORKO pre rok 2020 poklesol na 11.
 
Oblasťou riadenia kvality ovzdušia je aglomerácia alebo vymedzená časť zóny, kde je prekročená:
 
  • limitná hodnota jednej látky alebo viacerých znečisťujúcich látok zvýšená o medzu tolerancie,
  • limitná hodnota jednej látky alebo viacerých znečisťujúcich látok, ak nie je určená medza tolerancie,
  • cieľová hodnota pre ozón, častice PM2,5, arzén, kadmium, nikel alebo benzo(a)pyrén.

Tabuľka. Oblasti riadenia kvality ovzdušia pre rok 2020, vymedzené na základe merania v rokoch 2017 – 2019
 
AGLOMERÁCIA / zóna
Vymedzená oblasť riadenia kvality ovzdušia
Znečisťujúca látka*
Bratislava územie hl. mesta SR Bratislava NO2
Košíce 1) územia mesta Košice a obcí Bočiar, Haniska, Sokoľany a Veľká Ida PM10, BaP
Banskobystrický kraj územie mesta Banská Bystrica PM10, BaP
územie mesta Jelšava a obcí Lubeník, Chyžné, Magnezitovce, Mokrá Lúka, Revúcka Lehota PM10, PM2,5, BaP
územie mesta Hnúšťa a doliny rieky Rimavy od miestnej časti
Hnúšťa - Likier po mesto Tisovec
PM10
Košický kraj 2) územie mesta Krompachy PM10, BaP
Prešovský kraj územia mesta Prešov a obce Ľubotice PM10, NO2
Trenčiansky kraj územie mesta Trenčín PM10
územie okresu Prievidza BaP
Žilinský kraj územie mesta Ružomberok a obce Likavka PM10
územie mesta Žilina PM10, PM2,5, BaP
* S prihliadnutím na výsledky meraní v predchádzajúcich rokoch v prípade nedostatočného počtu platných meraní.

Poznámka:
1)Aglomerácia Košice – územie mesta Košíc a obcí Bočiar, Haniska, Sokoľany a Veľká Ida
2)Zóna Košický kraj – územie kraja okrem územia mesta Košíc a obcí Bočiar, Haniska, Sokoľany a Veľká Ida
  
Zdroj: SHMÚ

 

Oxid siričitý
V roku 2019 nebola v žiadnej aglomerácii ani zóne prekročená limitná hodnota pre priemerné hodinové a ani pre priemerné denné hodnoty SO2. Zároveň sa v tomto roku na monitorovacích staniciach v SR nevyskytol žiaden prípad prekročenia výstražného prahu.
Kritická hodnota na ochranu vegetácie je nebola prekročená (v priebehu roku 2019) na žiadnej z EMEP staníc.
                                 
Oxid dusičitý
V roku 2019 nebola  prekročená ročná limitná hodnota pre NO2 na žiadnej monitorovacej stanici. Takisto neprišlo k prekročeniu limitnej hodnoty na ochranu ľudského zdravia pre hodinové koncentrácie. V roku 2019 nenastal pre NO2 ani prípad prekročenia výstražného prahu.
Kritická úroveň na ochranu vegetácie nebola v roku 2019 prekročená na žiadnej z EMEP staníc.

PM10
V roku 2019 neprišlo na žiadnej monitorovacej stanici k prekročeniu limitnej hodnoty pre priemernú ročnú koncentráciu PM10. Prekročenia limitnej hodnoty na ochranu ľudského zdravia pre 24 hodinové koncentrácie sa vyskytli na troch AMS: Košice, Štefánikova; Jelšava, Jesenského a Veľká Ida, Letná.

PM2,5
Pre častice PM2,5 je stanovený len ročný limit 25 µg.m-3. V roku 2019 táto hodnota nebola prekročená na žiadnej monitorovacej stanici.

Zdravotné dôsledky vyplývajúce zo znečistenia ovzdušia závisia od veľkosti aj zloženia častíc a sú tým závažnejšie, čím sú častice menšie. Európska a po implementácii aj slovenská legis­la­tí­va preto presúva ťažisko pozornosti na PM2,5. Jedným z ukazovateľov, ktorý má charakte­ri­zovať zaťaženie obyvateľstva zvýšenými koncentráciami PM2,5 je indikátor priemernej expozície (IPE), ktorý je pre daný rok definovaný ako nepretržitá stredná hodnota koncentrácie sprie­merovaná za všetky vzorkovacie miesta za posledné 3 roky. Podľa prílohy č. 11 k vyhláške 360/2010 Z. z. má byť v roku 2020 dosiahnutá limitná hodnota 20 µg.m-3. Indikátor priemernej expozície v roku 2019 mal hodnotu 17,5 µg.m-3.

Oxid uhoľnatý
Na žiadnej z monitorovacích staníc na Slovensku nebola v roku 2019 prekročená limitná hodnota pre CO.

Benzén
Najvyššia úroveň benzénu sa v roku 2019 namerala na stanici Krompachy, SNP, hodnoty priemerných ročných koncentrácií však boli výrazne pod limitnou hodnotou.

Pb, As, Ni, Cd
Limitná ani cieľová hodnota neboli v roku 2019 prekročené. Priemerné ročné koncentrácie ťažkých kovov namerané na staniciach NMSKO sú väčšinou len zlomkom cieľovej, resp. limitnej hodnoty.

BaP
Priemerná ročná hodnota koncentrácie BaP na staniciach Veľká Ida, Letná; Banská Bystrica, Štefánikovo nábr.; Banská Bystrica, Zelená; Žilina, Obežná; Jelšava, Jesenského; Krompachy, SNP a Prievidza, Malonecpalská prekročila v roku 2019 cieľovú hodnotu 1 ng.m-3. Vo Veľkej Ide je možné toto prekročenie pripísať priemyselnej činnosti (najmä výrobe koksu) a z časti vykurovaniu domácností. V Jelšave sa prejavil najmä vplyv vykurovania domácností tuhým palivom. Na ostatných staniciach je najvýraznejším problémom cestná doprava. Výrazne zvýšené hodnoty BaP bývajú merané najmä v chladnom polroku na všetkých staniciach s výnimkou Veľkej Idy. Chladnejšie mesiace sú navyše charakteristické častejšie sa vyskytujúcimi nepriaznivými rozptylovými podmienkami. Cieľová hodnota pre BaP bola prekročená na väčšine monitorovacích staníc. Z tohto dôvodu je potrebné tejto znečisťujúcej látke venovať zvýšenú pozornosť.

 
Tabuľka. Vyhodnotenie znečistenia ovzdušia podľa limitných hodnôt na ochranu ľudského zdravia (2019)
 
AGLOMERÁCIA
Zóna
 
Ochrana zdravia
VP 2)
Znečisťujúca látka
SO2
NO2
PM10
PM2.5
CO
Ben­zén
SO2
NO2
Doba
spriemerovania
1 hod
24 hod
1 hod
1 rok
24 hod
1 rok
1 rok
8 hod 1)
1 rok
3 hod po sebe
3 hod po sebe
Parameter počet prekročení počet prekročení počet prekročení priemer počet prekročení priemer priemer priemer priemer počet prekročení počet prekročení
Limitná hodnota (µg.m–3)
350
125
200
40
50
40
25
10 000
5
500
400
Maximálny počet povolených prekročení
24
3
18
35
Bratislava
Bratislava, Kamenné nám.
 
 
 
 
8
22
15
 
 
 
 
Bratislava, Trnavské Mýto
 
 
0
37
11
24
18
917
1,0
 
0
Bratislava, Jeséniova
0
0
0
10
9 19
12
 
 
0
0
Bratislava, Mamateyova
5
0
0
21 9
21
13
 
 
0
0
Košice
Košice, Štefánikova
0
0
0
28
42
29 18
1 505
0,7
0
 
Košice, Amurská
 
 
 
 
15
23
14
 
 
 
 
Banskobys­trický
kraj
Banská Bystrica,Štefánik. náb.
0
0
0
29
25
26
18
1 768
1,0
0
0
Banská Bystrica, Zelená
 
 
0
9
2
16
10
 
 
 
0
Jelšava, Jesenského
 
 
0
9
61
33
21
 
 
 
 
Hnúšťa, Hlavná
 
 
 
 
15
22
16
 
 
 
 
Zvolen, J. Alexyho
 
 
 
 
5
21
14
 
 
 
 
Žiar nad Hronom, Jilemnického
 
 
 
 
0
16
13
 
 
 
 
Bratislavský kraj
Malacky, Mierové nám.
0
0
0
22
9
23 16
1 266
0,5
0
0
Košický
kraj
Kojšovská hoľa     0 3              
Veľká Ida, Letná
 
 
 
 
45
30
21
1 966
 
 
 
Strážske, Mierová
 
 
 
 
20
23
19
 
 
 
 
Krompachy, SNP
0
0
0
17
23
25
18
1 908
2,1
0
0
Nitriansky kraj
Nitra, Janíkovce
 
 
0
10
10
20
15
 
 
 
0
Nitra, Štúrova
0
0
0
31
14
24
15
1 221
0,5
0
0
Prešovský
kraj
Gánovce Meteo. st.     0 8             0
Humenné, Nám. slobody
 
 
0
9
20
23
18
 
 
 
0
Prešov, arm. gen. Ľ. Svobodu
 
 
0
39
28
28
18
1 413
1,1
 
0
Vranov nad Top., M.R.Štefánika
0
0
 
 
20
23
16
 
 
0
0
Stará Lesná, AÚ SAV, EMEP 3)
 
 
0
5
0
14
11
 
 
 
0
Starina Vodná nádrž, EMEP     0 3              
Kolonické sedlo 3)
 
 
 
 
2
18
10
 
 
 
0
Trenčiansky
kraj
Prievidza, Malonecpalská
0
0
0
16
7
20
14
 
 
0
 
Bystričany, Rozvodňa SSE
0
0
 
 
6
20
11
 
 
0
 
Handlová, Morovianska cesta
0
0
 
 
3 17 13
 
 
0
0
Trenčín, Hasičská
0
0
0
27
21
25
18
1 239
0,9
0
 
Trnavský
kraj
Senica, Hviezdoslavova
0
0
 
 
10
21
14
 
 
0
 
Trnava, Kollárova
 
 
0
34
15
24
16
1 619
0,8
 
0
Topoľníky, Aszód, EMEP
0
0
0
8
11
21
14
 
 
0
0
Žilinský
kraj
Chopok, EMEP     0 2             0
Martin, Jesenského
 
 
0
24
13
19
15
2 319
0,8
 
0
Ružomberok, Riadok
0
0
0
18
24
24
18
2 353
1,1
0
0
Žilina, Obežná
 
 
0
21
21
23
18
2 093
 
 
0

Poznámka:
1) maximálna osemhodinová koncentrácia                  
2) limitné hodnoty pre výstražné prahy

Znečisťujúce látky, ktoré prekročili limitnú hodnotu, sú zvýraznené červeným hrubým písmom
Označenie výťažnosti:     > = 90 % platných meraní

Zdroj: SHMÚ

 

Smogové situácie

Legislatíva stanovuje podmienky na vydanie oznámenia o vzniku smogovej situácie aj pre PM10 s cieľom chrániť zdravie obyvateľov aj pri krátkodobejšom zhoršení kvality ovzdušia. Podľa vyhlášky MŽPSR č. 244/2016 Z. z. o kvalite ovzdušia v znení neskorších predpisov je oznámenie o vzniku smogovej situácie pre častice PM10 vydané, ak dvanásťhodinový kĺzavý priemer koncentrácií PM10 prekročí informačný prah 100 μg.m–3, a súčasne podľa vývoja znečistenia ovzdušia a na základe meteorologickej predpovede nie je odôvodnené predpokladať zníženie koncentrácie tejto znečisťujúcej látky v priebehu nasledujúcich 24 hodín pod hodnotu informačného prahu. Výstraha pred závažnou smogovou situáciou pre častice PM10 je vydaná, ak dvanásťhodinový kĺzavý priemer koncentrácií PM10 prekročí výstražný prah 150 μg.m–3, a súčasne podľa vývoja znečistenia ovzdušia a na základe meteorologickej predpovede nie je odôvodnené predpokladať zníženie koncentrácie tejto znečisťujúcej látky v priebehu nasledujúcich 24 hodín pod hodnotu výstražného prahu. Podmienky na vydanie oznámenia o ukončení smogovej situácie alebo oznámenia o zrušení výstrahy pred závažnou smogovou situáciu nastanú, ak koncentrácia PM10 neprekračuje príslušnú prahovú hodnotu a tento stav trvá súvisle 24 hodín, a podľa vývoja znečistenia ovzdušia a na základe meteorologickej predpovede nie je odôvodnené predpokladať opätovné prekročenie príslušnej prahovej hodnoty v priebehu nasledujúcich 24 hodín, alebo najmenej 3 hodiny a podľa vyhodnotenia vývoja znečistenia ovzdušia na základe meteorologickej predpovede je takmer vylúčené opätovné prekročenie príslušnej prahovej hodnoty v priebehu nasledujúcich 24 hodín.


Tabuľka. Trvanie prekročenia informačného a výstražného prahu pre PM10 v roku 2019
 
Stanica Trvanie prekročenia (h) Stanica Trvanie Prekročenia (h)
Informačného prahu Výstražného prahu Informačného prahu Výstražného prahu
Jelšava, Jesenského 119 17 Vranov nad Top., M.R.Štefánika 12 10
Ružomberok, Riadok 87 0 Prievidza, Malonecpalská 8 0
Martin, Jesenského 78 22 Senica, Hviezdoslavova 8 0
Žilina, Obežná 57 5 Trnava, Kollárova 8 0
Veľká Ida, Letná 47 0 Nitra, Štúrova 7 0
Trenčín, Hasičská 40 0 Prešov, Arm. gen. L. Svobodu 6 0
Malacky, Mierové nám. 12 0 Košice, Štefánikova 4 0
 Zdroj: SHMÚ


Hodnotenie kvality ovzdušia sa vykonáva stálym meraním v aglomeráciách a zónach tam, kde je úroveň znečistenia ovzdušia znečisťujúcou látkou vyššia ako horná medza na hodnotenie úrovne znečistenia ovzdušia. Ak je k dispozícii dostatok údajov, musia sa prekročenia horných medzí a dolných medzí na hodnotenie úrovne znečistenia ovzdušia zistiť na základe koncentrácií nameraných za posledných päť rokov. Medza na hodnotenie úrovne znečistenia ovzdušia sa považuje za prekročenú, ak príde k prekročeniu najmenej v troch rokoch z posledných piatich rokov.
 
Matematické modelovanie je metódou, ktorá poskytuje informácie o kvalite ovzdušia na miestach, kde nie je dostupné meranie. Taktiež poskytuje, v závislosti od druhu modelu, odpovede alebo indície k otázkam, ktoré meranie nemôže vyčerpávajúco zodpovedať - napr. aký je podiel zdrojov na nameraných koncentráciách, aký je vplyv jednotlivých parametrov zdrojov a procesov v atmosfére.  S použitím matematického modelovania počíta aj legislatíva EÚ – v oblastiach, kde koncentrácie znečisťujúcich látok neprekračujú dolný prah pre hodnotenie, je postačujúce použiť na hodnotenie kvality ovzdušia matematické modelovanie, v ostatných oblastiach sa táto metóda používa ako doplnková.

SHMÚ v súčasnosti spracováva celoročné hodnotenie kvality ovzdušia týmito modelmi:
  • CEMOD – modelo­vanie základných znečisťujúcich látok (SO2, NOx, NO2, benzén a CO) na celom území Slovenska. Model CEMOD môže byť využitý aj pre riešenie lokálnych problémov ochrany ovzdušia (priemyselný zdroj, mesto, ulica a pod.).
  • IDWA – je matematickým modelom založeným na interpolačnej metóde s inverzným vážením vzdialeností. Je to teda priestorová interpolácia koncentrácií vybraných látok (PM10, PM2,5, ťažké kovy a ozón) na celom území Slovenska.


Mapa. Počet dní s prekročením limitnej hodnoty pre 24-hodinovú koncentráciu PM10 (2019)

Poznámka: Výsledky interpolácie IDWA, modrá čiara ohraničuje územie s prekročenou limitnou hodnotou
Zdroj: SHMÚ


Mapa. Priemerná ročná koncentrácia PM2,5 (µg.m-3), (2019)

Poznámka: Výsledky interpolácie IDWA
Zdroj: SHMÚ

 

Prízemný ozón

Ročné priemery koncentrácie prízemného ozónu v SR sa v roku 2019 pohybovali v intervale 36 – 90 µg.m-3. Najvyššie priemerné ročné koncentrácie prízemného ozónu v roku 2019 mala stanica Chopok (90 µg.m-3).


Tabuľka. Priemerné ročné koncentrácie prízemného ozónu 2019 (µg.m-3)
Stanica
Koncentrácie
Bratislava, Jeséniova
66
Bratislava, Mamateyova
54
Košice, Ďumbierska
56
Banská Bystrica, Zelená
47
Jelšava, Jesenského
45
Kojšovská hoľa
78
Nitra, Janíkovce
54
Humenné, Nám. slobody
54
Stará Lesná, AÚ SAV, EMEP
59
Gánovce, Meteo. st.
57
Starina, Vodná nádrž, EMEP
62
Prievidza, Malonecpalská
49
Topoľníky, Aszód, EMEP
55
Chopok, EMEP
90
Žilina, Obežná
44
Ružomberok, Riadok
36
      
Poznámka: Označenie výťažnosti:     > = 90 % požadovaných platných meraní
Zdroj: SHMÚ


Mapa. Priemerné ročné koncentrácie (µg.m-3) prízemného ozónu (2019)

Poznámka: Výsledky interpolácie IDWA
Zdroj: SHMÚ

 
Cieľová hodnota koncentrácie prízemného ozónu pre ochranu ľudského zdravia je podľa vyhlášky MŽP SR č. 244/2016 Z. z. o kvalite ovzdušia 120 µg.m-3 (najväčšia denná 8-hodinová hodnota). Táto hodnota nesmie byť prekročená vo viac ako 25 dňoch v roku, a to v priemere za tri roky. Prehľad prekročení tejto cieľovej hodnoty za obdobie 2017 – 2019 uvádza nasledujúca tabuľka. Výstražný hraničný prah (240 µg.m-3) a ani informačný hraničný prah (180 µg.m-3) pre upozornenie pre varovanie verejnosti neboli v roku 2019 prekročené.


Tabuľka. Počet dní s prekročením cieľovej hodnoty na ochranu zdravia ľudí
Stanica
2017
2018 2019
Priemer 2017 – 2019
Bratislava, Jeséniova
38 54 40 44
Bratislava, Mamateyova
22 33 32 29
Košice, Ďumbierska
10 16 6
11
Banská Bystrica, Zelená
17 20 2
13
Jelšava, Jesenského
11 11 4 9
Kojšovská hoľa
23 41 11
25
Nitra, Janíkovce
42 44 10
32
Humenné, Nám. slobody
7 2 3 4
Stará Lesná, AÚ SAV, EMEP
3 33 3 13
Gánovce, Meteo. st.
0 4 0
1
Starina, Vodná nádrž, EMEP
3 7 3 4
Prievidza, Malonecpalská
19 9 1
10
Topoľníky, Aszód, EMEP
8 6 19
11
Chopok, EMEP
*31 82 36
59
Žilina, Obežná
3 12 6
7
Ružomberok, Riadok 0 1 1 1
Poznámka:
* rok sa nezapočítal do priemeru, z dôvodu nedostatku údajov v letnom období

Červené hrubo vytlačené hodnoty znamenajú prekročenie cieľovej hodnoty
Označenie výťažnosti:     > = 90 % požadovaných platných meraní

Zdroj: SHMÚ


Mapa. Počet dní, v ktorých bola prekročená cieľová hodnota ozónu pre ochranu ľudského zdravia (120 µg.m-3) (2017 – 2019)

Poznámka: Výsledky interpolácie IDWA
Zdroj: SHMÚ

 
Cieľová hodnota expozičného indexu pre ochranu vegetácie AOT40 je 18 000 µg.m-3.h. Táto hodnota sa vzťahuje na koncentrácie, ktoré sú počítané ako priemer za obdobie piatich rokov. Priemer za roky 2015 – 2019 bol prekročený na staniciach Bratislava-Jeséniova, Nitra-Janíkovce a Chopok.


Tabuľka. Hodnoty AOT 40 pre ochranu vegetácie (µg.m-3.h)
 
Stanica
Priemer 2015 – 2019
2019
Bratislava, Jeséniova
22 506
  20 609
Bratislava, Mamateyova
17 678 19 340
Košice, Ďumbierska
13 673
  11 752
Banská Bystrica, Zelená
14 159
8 298
Jelšava, Jesenského
9 472
      12 361
Kojšovská hoľa
15 556
          12 202
Nitra, Janíkovce
20 952
          13 313
Humenné, Nám. slobody
10 338
          13 326
Stará Lesná, AÚ SAV, EMEP
13 379
             8 666
Gánovce, Meteo. st.
6 217
             8 954
Starina, Vodná nádrž, EMEP
11 776
          11 601
Prievidza, Malonecpalská
13 452
             8 301
Topoľníky, Aszód, EMEP
12 853
          17 690
Chopok, EMEP
23 737
          23 711
Žilina, Obežná
11 150
          11 800
Ružomberok, Riadok 3 994              5 307
Poznámka: 1. 1. 2013 vstúpilo do platnosti nariadenie 2011/850/ES, ktorým sa  zmenil prepočítavací
koeficient medzi objemovými a hmotnostnými  koncentráciami z hodnoty 1.996 na 2
Červené hrubo vytlačené hodnoty znamenajú prekročenie cieľovej hodnoty
Zdroj: SHMÚ


Mapa. Priemerné hodnoty AOT40 (µg.m-3.h) za obdobie piatich rokov (2015 – 2019) pre ochranu vegetácie

Poznámka: Výsledky interpolácie IDWA
Zdroj: SHMÚ

 

Stratosférický ozón

Poškodzovanie ozónovej vrstvy Zeme, spôsobené antropogénnymi emisiami niektorých halogénovaných uhľovodíkov, je jedným z najvýznamnejších environmentálnych problémov v doterajšej histórii ľudstva. Ozón v stratosfére zachytáva škodlivé ultrafialové žiarenie a tým umožňuje život na našej planéte. Vzhľadom na neustále stenčovanie ozónovej vrstvy a vážne dôsledky úbytku ozónu svetové spoločenstvo začalo prijímať rad opatrení na odvrátenie hroziacej ekologickej katastrofy. Medznárodná ochrana je tvorená Viedenským dohovorom o ochrane ozónovej vrstvy prijatým v roku 1985. Nadväzne naň bol v septembri 1987 podpísaný Montrealský protokol o látkach, ktoré poškodzujú ozónovú vrstvu. K Montrealskému protokolu je prijatých formou zmien a úprav niekoľko dodatkov – Londýnsky, Kodanský, Montrealský a Pekinský. Posledným dodatkom je Kigalský dodatok, ktorý bol prijatý na 28. stretnutí strán Montrealského protokolu 15. októbra 2016. Slovenská republika je zmluvnou stranou Viedenského dohovoru aj Montrealského protokolu a všetkých jeho dodatkov a plní všetky záväzky vyplývajúce pre ňu z týchto medzinárodných zmlúv. Podľa úprav Montrealského protokolu a jeho dodatkov spotreba kontrolovaných látok skupiny I prílohy A, skupiny II prílohy A, skupiny I prílohy B, skupiny II prílohy B, skupiny III prílohy B musí byť v SR od roku 1996 nulová. Výnimka je možná len pre použitie týchto látok na laboratórne a analytické účely. Výroba a spotreba látok skupiny I prílohy C má byť vylúčená do roku 2020 s tým, že na ďalších 10 rokov sa tieto látky môžu vyrábať a spotrebovávať len pre servisné účely v množstve 0,5 % vypočítanej úrovne východiskového roku 1989. Spotreba metylbromidu zo skupiny E  má byť do roku 2005 úplne vylúčená Slovenská republika vylúčila používanie metylbromidu od roku 1999. Od 1. januára 1996 bola zakázaná výroba a spotreba látok skupiny II prílohy C Protokolu.


Od 1. januára 2010 sa uplatňuje nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1005/2009 o látkach, ktoré poškodzujú ozónovú vrstvu. V súvislosti s uplatňovaním tohto nariadenia bol v roku 2012 prijatý zákon č. 321/2012 Z. z. o ochrane ozónovej vrstvy Zeme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
 
SR nevyrábala a ani nevyrába žiadne látky poškodzujúce ozónovú vrstvu. Celá spotreba týchto látok bola zabezpečená dovozom. SR v súlade s medzinárodnými záväzkami vylúčila používanie látok poškodzujúcich ozónovú vrstvu. V súčasnosti sa v SR používajú len kontrolované látky na laboratórne a analytické účely v zmysle schválenej výnimky a halóny (hasiace látky) na kritické použitie v súlade s nariadením.


Tabuľka. Vývoj spotreby látok poškodzujúcich ozónovú vrstvu (tony)
 
1986/
1989#
2005
2010
2015
 2016
2017 2018 2019
AI - freóny
1 710,5
0,758
0,49
0,119
0 0 0 0,0474
AII - halóny
8,1
0
0
0
0 0 0 0
BI* - freóny
0,1
0 0
0
0 0 0 0
BII* - CCl4
91
0,258
0,119
0
0 0 2.10-9 0,000159
BIII* - 1,1,1 trichlóretán
200,1
0
0
0
0 0 2.10-9 0
CI*
49,7
48,76
0,578
0
0 0 0 0
CII  - HBFC22B1
0
0
0
0
0 0 0 0
E** - CH3Br
10,0
0
0
0
0 0 0
Spolu
2 019,5
49,78
1,187
0,119
0 0 4.10-9 0,047559
 #Východisková spotreba                                           
* Východiskový rok 1989**  východiskový rok 1991
Poznámka: Spotreba látok skupiny CI v roku 2010 a v rokoch 2012 a 2013 predstavuje dovoz regenerovaného R22. Od 1. januára 2010 sa v zmysle nariadenia č. 1005/2009/ES smú uvádzať na trh a používať len recyklované alebo regenerované látky na údržbu a servis zariadení. Od 1. januára 2015 je v zmysle nariadenia č. 1005/2009/ES uvedenie na trh a použitie recyklovaných alebo regenerovaných látok skupiny CI zakázané;
Zdroj: MŽP SR


Celkový  atmosférický ozón nad územím SR sa meria v Aerologickom a radiačnom centre  SHMÚ v Gánovciach pri Poprade od augusta 1993.
Priemerná ročná hodnota celkového atmosférického ozónu v roku 2019 bola 326,3 Dobsonových jednotiek (DU), čo je -3,3 % pod dlhodobým priemerom vypočítaným z meraní v Hradci Králové v rokoch 1962 – 1990, ktorý sa používa aj pre SR ako dlhodobý normál.


Tabuľka. Priemerné mesačné odchýlky celkového atmosférického ozónu (2019)

Mesiac 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Rok
Priemer (DU) 351 344 361 356 372 324 332 303 290 274 291 317 326,3
Odchýlka (%) 2,0 -7,2 -6,0 -8,2 -0,8 -9,6 -3,0 -6,7 -3,8 -4,9 -0,1 1,5 -3,3
Zdroj: SHMÚ

 
Celková suma denných dávok ultrafialového erytémového žiarenia v období 1. apríl – 30. september v Bratislave bola 490 199 J/m2 , čo je o 1,9 % vyššia suma ako za rovnaké obdobie v roku 2018.
 
Celková suma denných dávok ultrafialového erytémového žiarenia v období 1. apríl – 30. september v Gánovciach bola 452 856 J/m2, čo je o 0,9 % nižšia suma ako za rovnaké obdobie v roku 2018.

 

Doprava


Sektor dopravy významne negatívne ovplyvňuje životné prostredie a ľudské zdravie, a je zodpovedná za emisie skleníkových plynov, znečistenie ovzdušia, hluk a fragmentáciu biotopov. O rozsahu produkcie emisií znečisťujúcich látok v cestnej doprave rozhoduje najmä individuálna automobilová doprava a cestná nákladná doprava, s čím úzko súvisí aj rast spotreby pohonných látok. Zvýšenie energetickej účinnosti  nových vozidiel prostredníctvom technologických zlepšení však neodstráni závislosť dopravného sektora od fosílnych palív a jeho vplyv na životné prostredie.

 

Vplyv dopravy na životné prostredie

V SR sa pravidelne na ročnej báze vykonáva inventúra produkcie emisií vybraných znečisťujúcich látok, ktorej súčasť tvorí aj ročná inventúra prevádzky cestnej, železničnej, vodnej a leteckej dopravy. Na stanovenie množstva produkcie škodlivín z dopravy sa využíva metodika CORINAIR, ktorej špeciálny programový produkt COPERT je určený pre inventúru ročnej produkcie emisií z prevádzky cestnej dopravy.

Na celkových emisiách bilancovaných znečisťujúcich látok za rok 2018 je významný 10,3 % podiel dopravy na emisiách CO, 44,6 % podiel NOX, 5,9 % podiel NMVOC a 0,95 % podiel na emisiách SO2 . Podiel nevýfukových emisií tuhých častíc  PM2,5 predstavoval 10,45 % a PM10 10,48 %.

Významnejší pokles emisií hlavných znečisťujúcich látok v sledovanom období rokov 2005 – 2018 v doprave zaznamenali emisie CO o 83,8 %.  Emisie PM2,5 a PM10 a NOX napriek kolísavému charakteru poklesli o 42,3 % (NO X ), 25,6 % PM10 a 34,6 % PM2,5.  Napriek výrazným nárastom a poklesom emisie SO2 v sledovanom období poklesli o 6,5 %.

 

Graf. Vývoj emisií základných znečisťujúcich látok z dopravy 


Preprava osôb a tovaru

V roku 2019 došlo k nárastu v počte prepravených osôb v železničnej a vodnej doprave, v cestnej doprave pokračoval medziročný pokles počtu prepravených osôb. Prepravné výkony vo všetkých druhoch osobnej dopravy v porovnaní s minulým rokom boli približne na rovnakej úrovni. Letecká doprava zaznamenala významný pokles v počte prepravených osôb a aj výkonov. Podiel jednotlivých druhov dopravy na výkonoch osobnej dopravy predstavuje individuálny motorizmus – 73 %, cestná verejná doprava – 12 %, železničná doprava – 11 %, MHD – 3 %, letecká doprava – 1 %.


Graf. Vývoj prepravných výkonov v osobnej doprave podľa druhu dopravy



V roku 2019 preprava tovaru v nákladnej doprave medziročne nárastla v cestnej, vodnej a leteckej doprave, mierny pokles zaznamenala vodná doprava. Napriek nárastu prepravy tovarov, v prepravných výkonoch došlo k poklesu. Najväčším podielom na výkonoch nákladnej dopravy sa podieľa cestná doprava (cca 79 %), nasledovaná železničnou dopravou (19 %) a vodná vnútrozemská doprava predstavuje len 2 %. 


Graf. Vývoj prepravných výkonov v nákladnej doprave podľa druhu dopravy


 
Mestská hromadná doprava (MHD) je zabezpečovaná podnikmi MHD v Bratislave, Košiciach, Prešove a Žiline. V ostatných mestách SR MHD zabezpečujú podniky cestnej osobnej dopravy resp. súkromníci. Takto prevádzkovaná doprava nie je vedená ako MHD.
V roku 2019 bol zaznamenaný medziročný nárast v počte prepravených osôb autobusmi mestskej hromadnej dopravy a trolejbusmi. Preprava osôb električkami bola na úrovni munulého roku. Počas sledovaného obdobia si popredné miesto v preprave osôb zachováva autobusová doprava, ďalej nasleduje električková a trolejbusová doprava.


Graf. Vývoj v počte prepravených osôb MHD

 

Obnova vozového parku

V roku 2019 bolo vo všetkých kategóriách evidovaných 3 286 291 ks motorových a nemotorových vozidiel, čo oproti roku 2018 predstavovalo nárast o 82 851 ks. Priemerný vek automobilov v SR je 13,4 roka, zatiaľ čo v celej EÚ predstavuje 10,7 roka.  Počet nových registrovaných osobných automobilov v roku 2019 predstavoval 101 743 ks (z toho 72 517 ks bolo benzínových a 24 399 ks naftových, ostatné predstavovali 4 827 ks). Omladzovanie vozového parku nepochybne vedie k zníženiu počtu obetí pri dopravných nehodách a k čistejšiemu ovzdušiu, ale obnovu a výber vozidla ovplyvňujú najmä ekonomické možnosti obyvateľstva.

V mestskej hromadnej doprave je pre mestá ťažko riešiteľná pravidelná obnova vozidlového parku. Priemerný vek električiek sa pohyboval ešte v roku 2013 nad hranicou 20 rokov, trolejbusov 19 rokov a autobusov 12 rokov. Situácia sa radikálne zlepšila napr. v Bratislave a Košiciach so spolufinancovaním z eurofondov, ale ani v týchto mestách nie je vyriešený ďalší cyklus obnovy. Bratislavská MHD za posledné roky zakúpila 120 nových trolejbusov, 60 električiek a 18 elektrobusov. Do vozového parku autobusov pribudlo za posledné roky celkovo 190 nových vozidiel. Rizikom do budúcnosti je rovnaký vek nových vozidiel.

Vozový park regionálnej železničnej dopravy je obnovovaný s dotáciami z eurofondov, ale vozidlá pokrývajú iba časť premávky a doprava ZSSK nie je zatiaľ schopná garantovať prepravu modernými nízkopodlažnými vozidlami na väčšine tratí. V súčasnosti je v prevádzke napr. 42 rušňov vyrobených v rokoch 1968 – 1970, ktoré sú vysoko poruchové a horí na nich elektroinštalácia. 

 

Elektromobilita

Do roku 2019 bolo v SR registrovaných 4 675 ks vozidiel na elektrický a hybridný pohon. V roku 2019 mierne poklesol rast predaja doplnkových hybridných elektrických vozidiel (PHEV) na 202 ks a batériových elektrických vozidiel (BEV) na 165 ks. Dôvodom nižšieho predaja elektromobilov môže byť aj spustenie štátnych  dotácií v úplnom závere roka. Podiel predaja v kategórii elektromobilov a hybridov  na všetkých predajoch automobilov predstavoval 4,4 %.


Graf. Vývoj v počte elektromobilov

 

Kapitola na stiahnutie:
Kapitola komplet: