X
Vážení návštevníci Enviroportálu,
20. 12. 2023 bola spustená nová verzia webového sídla, momentálne sa nachádzate na starej verzii. Na novú verziu budete automaticky presmerovaní. Ospravedlňujeme sa za prípadné nepríjemnosti a ďakujeme za trpezlivosť.
Tím Enviroportálu
Správa o stave životného prostredia Slovenskej republiky v roku 2018 (Rozšírené hodnotenie kvality a starostlivosti)
Environmentálna ekonomika (interaktívna verzia)
Kľúčové otázky a kľúčové zistenia
Aký je vývoj nákladov na ochranu životného prostredia?
Národné výdavky na ochranu životného prostredia sú sledované za tri inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Za sektor verejnej správy dosiahli 553 mil. eur (34,5 %) za sektor korporácií dosiahli 772 mil. eur (48,1 %) a za sektor domácností 279 (17,4 %). Celkové národné výdavky na ochranu životného prostredia predstavujú 1 604 mil. eur, čo v porovnaní s minulým sledovaným rokom 2015 predstavuje pokles o 16,3 %.
Náklady podnikov a obcí na ochranu životného prostredia majú v medziročných porovnaniach kolísavý trend. Náklady v roku 2018 v porovnaní s rokom 2000 sú značne vyššie (o 225,7 %). Podiel nákladov podnikov na ochranu životného prostredia značne prevláda nad nákladmi, ktoré na ochranu životného prostredia vynaložili obce.
Vyše polovica nákladov podnikov a obcí na ochranu životného prostredia smeruje do oblasti nakladanie s odpadmi(62,6 % v roku 2018) a druhý najvyšší podiel majú náklady v oblasti nakladania s odpadovými vodami (17,9 % v roku 2018) a tretí náklady v oblasti ochrany ovzdušia (9,9 % v roku 2018).
SR patrí medzi krajiny EÚ s najmenším podielom daní s environmentálnym aspektom na HDP (v roku 2017 predstavoval tento podiel za SR 1,76 %, pričom priemer za EÚ28 bol 2,4 %).
Národné výdavky na ochranu životného prostredia
Národné výdavky na ochranu životného prostredia v období rokov 2008 – 2016 sú sledované za tri hlavné inštitucionálne sektory a za národné hospodárstvo spolu. Konkrétne je to sektor verejnej správy na všetkých úrovniach (orgány verejnej správy na všetkých úrovniach vrátane fondov sociálneho zabezpečenia, miestna samospráva (obecné, mestské a miestne úrady) a inštitúcie, ktoré sú financované plne alebo prevažne zo štátneho rozpočtu, t. j. rozpočtové a príspevkové organizácie), sektor korporácií – všetky podnikateľské subjekty zapísané v obchodnom registri a tretím sektorom sú domácnosti (patria sem o.i. domácnosti a tiež fyzické osoby podnikajúce na základe živnostenského zákona a iných právnych predpisov, nezapísané v obchodnom registri).
Celkové výdavky na ochranu životného prostredia dosiahli v roku 2016 sumu 1 604 mil. eur. V porovnaní s rokom 2008 vzrástli o 27,8 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 16,3 %.
Viac ako dve tretiny výdavkov pochádza zo zdrojov EÚ vrátane spolufinancovania (70 %), z prostriedkov štátneho rozpočtu (18 %) a z Environmentálneho fondu (10 %), najmä v podobe kapitálových výdavkov.
Tabuľka. Národné výdavky na ochranu životného prostredia (mil. eur)
Rok
Verejná správa
Korporácie
Domácnosti
Spolu
2008
500
510
245
1 255
2009
551
648
271
1 470
2010
581
598
379
1 558
2011
553
607
266
1 426
2012
574
720
294
1 588
2013
534
695
266
1 495
2014
586
709
258
1 553
2015
740
912
265
1 917
2016
553
772
279
1 604
Zdroj: ŠÚ SR
Environmentálne náklady a výnosy za podniky a obce
Finančné ukazovatele ochrany životného prostredia sú v SR systematicky sledované Štatistickým úradom SR (ŠÚ SR) za podniky s počtom zamestnancov 20 a viac a za obce. Vyhodnocované sú celkové vynaložené náklady na ochranu životného prostredia (ŽP) zahrňujúce investície a bežné náklady a výnosy za poskytovanie služieb v súvislosti s ochranou ŽP iným subjektom, z predaja vedľajších alebo odpadových produktov a z predaja environmentálnych výrobkov.
Náklady podnikov a obcí na ochranu ŽP majú kolísavý trend. V roku 2018 dosiahli sumu 1 139 868tis. eur (v tom: investície 304 066 tis. eur, bežné náklady 835 802 tis. eur). V porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 55,3 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 24,9 %. Výnosy z ochrany ŽP dosiahli v roku 2018 sumu 1 063 090 tis. eur a v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 31,4 %.
Graf. Vývoj nákladov podnikov a obcí na ochranu ŽP
Náklady na ochranu ŽP v oblasti ochrany pôdy a podzemných vôd v roku 2018 dosiahli 58 143 tis. eur, v porovnaní s rokom 2009 vzrástli o 18,7 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 19,4 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti ochrany ovzdušia v roku 2018 dosiahli 112 181 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 klesli o 10,6 %. A v porovnaní s predchádzajúcim rokom stúpli o 7,3 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadmi v roku 2018 dosiahli 709 633 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 vzrástli o 137,6 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 46,5 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti nakladania s odpadovými vodami v roku 2018 dosiahli 202 744 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 klesli o 5,4 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 12,8 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti znižovania hluku a vibrácií v roku 2018 dosiahli 572 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 klesli o 90,1 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 83,9 %. Náklady v oblasti biodiverzity a ochrany krajiny v roku 2018 dosiahli 499 tis. eur a klesli v porovnaní s rokom 2009 o 92,4 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 91,5 %. Náklady na ochranu ŽP v oblasti iné v roku 2018 dosiahli 49 495 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 vzrástli o 83,8 %. Náklady v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 45,4 %.
V roku 2018 smeroval najvyšší podiel nákladov podnikov a obcí na ochranu ŽP do oblasti nakladanie s odpadmi (62,6 %), nakladanie s odpadovými vodami (17,9 %) a do oblasti ochrany ovzdušia (9,9 %). Najvyšší podiel nákladov podnikov na ochranu ŽP smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (57,9 %), oblasti nakladania s odpadovými vodami (19,4 %) a do oblasti ochrany ovzdušia (11,4 %). Najvyšší podiel nákladov obcí na ochranu ŽP smeroval do oblasti nakladania s odpadmi (77,4 %), do oblasti nakladania s odpadovými vodami (12,1 %) a oblasti ochrany ovzdušia (4,6 %).
Podiel nákladov podnikov na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období kolísavý trend. V roku 2005 podiel podnikov tvoril 1,3 % na HDP a v roku 2018 stúpol na 0,98 % HDP. V roku 2018 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k nárastu podielu nákladov o 0,15 %.
Podiel nákladov obcí na ochranu ŽP na HDP má v hodnotenom období rastúci trend. V roku 2005 podiel nákladov obcí tvoril 0,25 % a v roku 2018 dosiahol 0,28 % na HDP. V roku 2018 v porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k nárastu podielu nákladov o 0,03 %.
Graf. Vývoj podielu nákladov podnikov a obcí na ochranu ŽP na HDP
Financovanie v oblasti starostlivosti o životné prostredie
Národné zdroje
Environmentálny fond
Environmentálny fond bol zriadený zákonom č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Hlavným poslaním fondu je poskytovanie finančných prostriedkov žiadateľom vo forme dotácií alebo úverov na podporu projektov v rámci činností zameraných na dosiahnutie cieľov štátnej environmentálnej politiky na celoštátnej, regionálnej alebo miestnej úrovni.
Príjmy Environmentálneho fondu z vybraných ekonomických nástrojov v roku 2018 predstavovali 26 881 251 eur. Najvyššia suma za znečisťovanie ŽP pochádzala z poplatkov za znečisťovanie ovzdušia a činila 10 671 632eur (39,7 %). Pri využívaní prírodných zdrojov pochádzala najvyššia suma z poplatkov za odber podzemných vôd a činila 10 058 608eur (37,4 %).
Fond v roku 2018 prijal finančné prostriedky aj z výnosov získaných z dražieb kvót na základe zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami vo výške 229 692 891 eur a z vyradenia neexistujúcich starých vozidiel z evidencie podľa § 54 ods. 7 zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch vo výške 108 028 eur.
V roku 2018 najvyšší príjem Environmentálneho fondu z pokút tvorili pokuty v oblasti porušenia zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania ŽP 334 008eur (26,3 %), porušenia zákona o vodách 298 910eur (23,5 %) a porušenia zákona o ochrane ovzdušia 239 122 eur (18,8 %).
Tabuľka. Prehľad o príjmoch fondu z poplatkov a pokút v oblasti životného prostredia (2018)
Porušenie zákona o prevencii závažných priemyselných havárií
18 000
Porušenie chemického zákona
0
Porušenie zákona o používaní genetických technológii a geneticky modifikovaných organizmov
0
Porušenie zákona o environmentálnom označovaní výrobkov
0
Porušenie geologického zákona
1 860
Porušenie zákona o obchode s ohrozenými druhmi voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín (CITES)
29 382
Blokové pokuty
1 174
Spolu za pokuty
1 270 791
Spolu za poplatky a pokuty
28 152 042
Zdroj: Environmentálny fond
V roku 2018 bolo Environmentálnym fondom poskytnutých 293dotácií v celkovej sume 32 909 973,96 eur. Najvyššia suma dotácií smerovala do oblasti ochrany a využívania vôd 26 392 514 eur (80,2 %). Na rozvoj odpadového hospodárstva smerovalo 2 570 370eur (7,8 %) a na ochranu ovzdušia a ozónovej vrstvy Zeme 1 695 016eur (5,2 %)
Environmentálny fond rozšíril "Špecifikáciu činností podpory formou dotácií pre rok 2018" pre oblasť Zvyšovania energetickej účinnosti existujúcich budov vrátane zatepľovania kde sa poskytla dotácia vo výške 14 013 861 eur, podpory elektromobility s dotáciou 997 380 eur a pre oblasť boja proti povodniams poskytnutou dotáciou 79 304,65 eur.
V roku 2018 bola poskytnutá finančná podpora formou úveru v dvoch prípadoch vo výške 1 178 514,21 eur.
Tabuľka. Prehľad poskytnutých dotácií a úverov (2018)
Program
Environmentálny fond
Počet schválených projektov
Výška financovania (eur)
Čerpanie k 31.12.2018
(eur)
Prioritná os 1
Ochrana ovzdušia a ozónovej vrstvy Zeme
1.1 Podpora výroby tepla a teplej vody prostredníctvom využívania nízkoemisných zdrojov
3
225 245
225 244,99
1.2 Podpora výroby tepla, teplej vody a elektrickej energie prostredníctvom využívania obnoviteľných zdrojov
3
380 000
379 523,19
1.3 Podpora projektov zameraných na adaptáciu na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy pri súčasnom zlepšení kvality ovzdušia
7.3 Podpora odstraňovania následkov mimoriadneho zhoršenia kvality vôd alebo mimoriadneho ohrozenia kvality vôd ohrozujúcich alebo poškodzujúcich životné prostredie
1
234,96
234,96
Výška financovania (eur)
Čerpanie k 31.12.2018 (eur)
Program obnovy dediny
800 000
767 097,37
Mimoriadne dotácie
287 149
286 234
Služby vo verejnom záujme
79 304,65
79 304,65
Kompenzácie
10 000 000
10 000 000
Elektromobilita
997 380
917 200,26
Zatepľovanie
14 013 861
13 673 688,75
Zdroj: Environmentálny fond
Zelený vzdelávací fond
Zelený vzdelávací fond (ZVF) je nástroj environmentálnej politiky SR zameraný na podporu rozvoja environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety na území SR prostredníctvom presadzovania princípov spoločnej zodpovednosti a priamej podpory vybraných aktivít. ZVF bol zriadený pri SAŽP na základe rozhodnutí ministra životného prostredia SR o vydaní dodatku nového znenia zriaďovacej listiny SAŽP a vydaní dodatku nového znenia štatútu SAŽP v roku 2017.
Oprávnenými žiadateľmi na predkladanie projektových zámerov (PZ) zo zdrojov ZVF sú občianske združenia, záujmové združenia právnických osôb, nadácie a neziskové organizácie plniace verejno-prospešné služby s environmentálnym zameraním.
Pre každé kolo výzvy Komisia ZVF určuje tzv. podporované témy. Pre rok 2019 boli stanovené nasledovné podporované témy: 1. Ochrana ovzdušia, 2. Zmena klímy, 3. Prechod na obehové hospodárstvo, 4. Podpora a ochrana biodiverzity a 5. Zdravé a udržateľné budovy. V roku 2018 sa okrem vyššie uvedených tém boli podporené aj témy „Voda pre udržateľný rozvoj „ a „Čistá mobilita“.
Maximálna výška finančnej podpory, o ktorú môžu oprávnení žiadatelia požiadať je stanovená pre projektové zámery s regionálnym dosahom 5 000 € a pre projektové zámery s celoslovenským dosahom až 10 000 €.
Finančné zdroje ZVF predstavujú kombináciu verejných (z rozpočtu MŽP SR) a súkromných zdrojov od donorských organizácií, ktoré na základe výšky podpory sa stávajú platinovým (50 000 eur a viac), zlatým (30 000 eur a viac), strieborným (20 000 eur a viac), resp. bronzovým partnerom ZVF (10 000 eur a viac).
Tabuľka. Implementácia ZVF
2017
2018
Názov ukazovateľa
Počet PZ doručených na adresu SAŽP
Počet PZ schválených ministrom ŽP SR
Počet PZ doručených na adresu SAŽP
Počet PZ schválených ministrom ŽP SR
Typ organizácie
Občianske združenie
34
24
35
24
Záujmové združenie právnických osôb
1
1
1
1
Nadácia
2
0
2
2
Nezisková organizácia poskytujúca verejno-prospešné služby s env. zameraním
7
3
2
1
Dosah projektu: regionálny
20
18
19
14
Dosah projektu: celoslovenský
24
10
21
14
Oprávnené PZ doručené fyzicky na adresu SAŽP
44
40
PZ schválené ministrom ŽP SR
28
28
Požadovaná výška fin. podpory
294 299,55 €
282 114,60 €
Shválená výška fin. podpory
153 809,30
170 797,80
Zdroj: SAŽP
Operačné programy
Operačný program Kvalita životného prostredia (2014 – 2020)
OP KŽP predstavuje programový dokument SR pre čerpanie pomoci zo štrukturálnych fondov EÚ a Kohézneho fondu v programovom období 2014 – 2020 v oblasti udržateľného a efektívneho využívania prírodných zdrojov, zabezpečujúceho ochranu životného prostredia, aktívnu adaptáciu na zmenu klímy a podporu energeticky efektívneho nízkouhlíkového hospodárstva.
Tabuľka. Implementácia Operačného programu Kvalita životného prostredia (eur)
Prioritná os
Alokácia 2014 – 2020
Schválené ŽoNFP
Kontrahovanie
Čerpanie EŠIF (na národnej úrovni)
% čerpania (EÚ zdroj)
EÚ zdroj
ŠR zdroj
Schválený NFP
Zazmluvnený NFP
Zazmluvnený EÚ zdroj
Zazmluvnený ŠR zdroj
EÚ zdroj
ŠR zdroj
PO 1- Udržateľné využívanie prírodných zdrojov prostredníctvom rozvoja env. Infraštruktúry
1 475 851 729
147 938 969
1 083 188 127
947 543 289
854 917 632
92 625 657
327 142 419
31 560 804
22,17
PO 2- Adaptácia na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy si zameraním na ochranu pred povodňami
385 260 853
66 877 119
102 584 389
101 012 805
87 733 424
13 279 381
3 151 242
542 612
0,82
PO 3 Podpora riadenia rizík, riadenia mimor. udalostí a odolnosti proti mimor. udalostiam ovplynených zmenou klímy
260 901 369
42 971 993
204 096 199
184 105 001
150 913 655
26 629 094
4 336 226
765 654
1,66
PO 4 Energeticky efektívne nízkouhlíkové hospodárstvo vo všetkých sektoroch
938 886 480
88 957 935
632 020 716
521 521 610
460 601 957
56 794 866
144 624 009
20 323 578
15,4
PO 5 - Technická pomoc
77 000 000
15 775 942
62 688 208
51 055 594
42 373 351
8 682 243
26 433 198
5 416 085
34,33
Zdroj: ÚPVII
Program rozvoja vidieka (2014 – 2020)
Program rozvoja vidieka vo vzťahu k životnému prostrediu je zameraný v rámci dvoch oblastí na riešenie obnovy, zachovania a posilnenia ekosystémov, ktoré súvisia s poľnohospodárstvom a lesným hospodárstvom a propagáciou efektívneho využívania zdrojov a podpore prechodu na nízkouhlíkové hospodárstvo.
Tabuľka. Implementácia Programu rozvoja vidieka
Prioritná os
Počet schválených žiadostí
Alokácia 2014 – 2020 (eur)
Viazané výdavky (uzatvorené zmluvy)
(eur)
Čerpanie
(eur)
PO 4 Obnova, zachovanie a posilnenie ekosystémov, ktoré súvisia s
poľnohospodárstvom a lesným hospodárstvom
4 A Obnova, zachovanie a zvýšenie biologickej diverzity vrátane na
územiach sústavy Natura 2000 a v oblastiach s prírodnými alebo
inými osobitnými obmedzeniami a v poľnohospodárskej činnosti s
vysokou prírodnou hodnotou a obnova, zachovanie ako aj zlepšenie
stavu krajinných oblastí Európy
189*
2015**
5034
896 538 000
896 238 000,00
526 663 324,36
2016**
5890
4 B Zlepšenie vodného hospodárstva vrátane riadenia používania hnojív a pesticídov
2017**
6262
4 C Predchádzanie erózii pôdy a zlepšenie jej obhospodarovania
2018**
6526
PO - 5Propagácia efektívneho využívania zdrojov a podpora prechodu na nízkouhlíkové hospodárstvo odolné voči zmene klímy v odvetví poľnohospodárstva,
potravinárstva a lesného hospodárstva
5A Zvýšenie efektívnosti využívania vody v poľnohospodárstve
19 223 650
5B Zvýšenie efektívnosti využívania energie v poľnohospodárstve a pri spracovaní potravín
5C Uľahčenie dodávok a využívania obnoviteľných zdrojov energie, vedľajších produktov, odpadov, zvyškov a iných nepotravinových surovín na účely bioekonomiky
1
97 552
97 552
5D Zníženie emisií skleníkových plynov a amoniaku z poľnohospodárstva
5E Podpora zachovania a sekvestrácie oxidu uhličitého v poľnohospodárstve a lesnom hospodárstve
15*
2016**
25
683 650
291 072
2017**
15
2018**
19
Zdroj: MPRV SR
* projektové opatrenia PRV SR 2014 – 2020 v rámci priority 4 prispievajú k viacerým fokusovým oblastiam (4A, 4B a 4C) ** neprojektové opatrenia (M10;M11;M12;M13;M15) PRV SR 2014 – 2020 v rámci priority 4 prispievajú k viacerým fokusovým oblastiam (4A, 4B a 4C) a opatrenie pokrač. záväzkov z PRV SR 2004 – 2006 a PRV SR 2007 – 2013 v rámci opatrenia 8.1, ktoré prispieva k P5 5E . Žiadosť o platbu sa podáva každý rok platnosti záväzku
Operačný program Rybné hospodárstvo (2014 – 2020)
Z operačného programu Rybné hospodárstvo sa financuje v rámci ochrany životného prostredia podpora akvakultúry, ktorá je environmentálne udržateľná, efektívne využíva zdroje, je inovačná, konkurencieschopná a založená na znalostiach.
Tabuľka. Implementácia Operačného programu Rybné hospodárstvo (eur)
Alokácia 2014 – 2020
Schválené ŽoNFP
Kontrahovanie
Čerpanie EŠIF (na národnej úrovni)
% čerpania (EÚ zdroj)
EÚ zdroj
ŠR zdroj
Schválený NFP
Zazmluvnený NFP
Zazmluvnený EÚ zdroj
Zazmluvnený ŠR zdroj
EÚ zdroj
ŠR zdroj
PO 2 - Podpora akvakultúry, ktorá je env. udržateľná, efektívne využíva zdroje, je inovačná, konkurencieschopná a založená na znalostiach
9 406 530
3 135 510
1 087 798
577 752
433 314
144 438
0
0
0
Zdroj: ÚPVII
Operačný program Integrovaná infraštruktúra (2014 – 2020)
Predstavuje programový dokument Slovenskej republiky o čerpaní fondov Európskej únie v sektore dopravy a informatizácie na roky 2014 – 2020. Jeho globálnym cieľom je dôraz na trvalo udržateľnú, ekologickejšiu a nákladovo efektívnejšiu dopravnú infraštruktúru.
Tabuľka: Implementácia Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (eur)
Prioritná os
Alokácia 2014 – 2020
(s VR)
Schválené ŽoNFP
Kontrahovanie
Čerpanie EŠIF (na národnej úrovni)
% čerpania (EÚ zdroj)
EÚ zdroj
ŠR zdroj
Schválený NFP
Zazmluvnený NFP
Zazmluvnený EÚ zdroj
Zazmluvnený ŠR zdroj
EÚ zdroj
ŠR zdroj
PO 1 - Železničná infraštruktúra
725 839 166
128 089 265
660 175 263
660 175 263
561 148 974
99 026 289
186 219 073
32 862 189
25,66
PO 2 - Cestná infraštruktúra
1 142 500 000
201 617 648
1 598 814 746
1 547 105 271
1 315 039 481
232 065 791
673 665 846
118 882 208
58,96
PO 3 - Verejná osobná doprava
322 350 000
322 350 000
174 805 950
175 185 150
156 726 507
18 458 643
124 493 710
14 656 534
38,62
PO 4 - Infraštruktúra vodnej dopravy
116 450 000
116 450 000
7 707 238
292 156
254 771
37 385
25 201
1 482
0,02
PO 5 - Železničná infraštruktúra
282 232 227
282 232 227
1 920 240
1 920 240
1 632 204
288 036
917 958
161 993
0,33
PO 6 - Cestná infraštruktúra
484 757 228
484 757 228
225 694 436
193 582 408
164 545 047
29 037 361
117 262 305
20 693 348
24,19
Zdroj: ÚPVII
Integrovaný regionálny operačný program (2014 – 2020)
Európska komisia schválila nástroj, ktorý predstavuje pomoc z fondov EÚ na roky 2014 – 2020. Jednou z priorít operačného programu, ktorá súvisí s ochranou životného prostredia je bezpečná a ekologická doprava v regiónoch zameraná na nízkouhlíkové dopravné systémy alebo rozvoj mestskej mobility formou podpory cyklodopravy.
Tabuľka. Implementácia programu Integrovaný regionálny operačný program (eur)
Prioritná os
Alokácia 2014 – 2020
Schválené ŽoNFP
Kontrahovanie
Čerpanie EŠIF (na národnej úrovni)
% čerpania (EÚ zdroj)
EÚ zdroj
ŠR zdroj
Schválený NFP
Zazmluvnený NFP
Zazmluvnený EÚ zdroj
Zazmluvnený ŠR zdroj
EÚ zdroj
ŠR zdroj
PO 1 - Bezpečná a ekologická doprava v regiónoch
416 829 257
64 903 523
215 899 816
192 948 871
164 392 523
28 556 348
29 088 117
7 616 255
6,98
Zdroj: ÚPVII
Operačné programy cieľa Európska územná spolupráca
Programy cezhraničnej spolupráce
Interreg V-A Slovenská republika - Česká republika (2014 – 2020)
Európska komisia schválila program spolupráce Interreg V-A Slovenská republika – Česká republika na programové obdobie 2014 – 2020 v ktorom sa sústredí okrem iného na zlepšenie schopnosti efektívne zhodnocovať kultúrne a prírodné bohatstvo v záujme podpory rozvoja miestnych ekonomík.
Tabuľka. Implementácia programu Interreg V-A SK - CZ
Prioritná os
Počet schválených projektov
Alokácia
Schválené ŽoNFP***
Kontrahovanie
Čerpanie EŠIF (na národnej úrovni)
EÚ zdroj*
ŠR zdroj**
Zazmluvnené NFP**
Zazmluvnené EÚ zdroje**
Zazmluvnene ŠR zdroje**
EÚ zdroj**
ŠR zdroj**
Kvalitné životné prostredie
Zvýšenie atraktívnosti kultúrneho a prírodného dedičstva pre obyvateľov a návštevníkov cezhraničného regiónu
22
60 393 440
10 657 666
27 499 270
27 499 270
25 789 246
1 710 024
263 870
22 495
Ochrana biodiverzity cezhraničného územia prostredníctvom spolupráce v oblasti ochrany a koordinovaného riadenia prírodne významných území
8
3 987 555
3 987 555
3 773 102
214 453
109 968
5 558
Zdroj: MPRV SR
Interreg V-A Slovenská republika - Rakúsko (2014 – 2020)
Program cezhraničnej spolupráce INTERREG V-A Slovenská republika – Rakúsko podporuje aktivity zamerané na rozvoj prihraničných oblastí. Vychádzajúc z relatívne silného ekonomického a politického rozvoja si program za svoj cieľ kladie aj posilnenie prírodného dedičstva udržateľným spôsobom čo prispeje k atraktívnej turistickej destinácie alebo posilnenie ekologických sietí a zelených infraštruktúr s cieľom ochrany biodiverzity.
Tabuľka. Implementácia programu Interreg V-A SK - AT
Prioritná os
Počet schválených projektov
Alokácia
Schválené ŽoNFP (€)***
Kontrahovanie
Čerpanie
EÚ zdroj*
ŠR zdroj**
Zazmluvnené NFP**
Zazmluvnené EÚ zdroje**
Zazmluvnené ŠR zdroje**
EÚ zdroj**
ŠR zdroj**
Podpora prírodného a kultúrneho dedičstva a biodiverzity
Podpora zhodnocovania
prírodného a kultúrneho
dedičstva
7
27 820 000
1 859 804
13 261 229
10 323 065
9 537 393
785 673
86 653
11 421
Posilnenie obnovy a riadenia
ekologických koridorov
6
9 344 401
6 668 557
6 337 505
331 052
110 411
4 146
Podpora trvalo udržateľných riešení v doprave
Podpora
ekologicky vhodných
dopravných riešení
0
9 655 000
374 422
0
0
0
0
0
0
Zdroj: MPRV SR
Interreg V-A Slovenská republika - Maďarsko (2014 – 2020)
V zmysle nariadení Európskej komisie program INTERREG V-A Slovenská republika-Maďarsko prispieva k Stratégii Európskej únie Európa 2020 pre inteligentný a udržateľný a inkluzívny rast. Jednou z priorít je zvýšenie atraktívnosti prihraničnej oblasti prostredníctvom zachovania a ochrany životného prostredia.
Tabuľka. Implementácia programu Interreg V-A SK - HU
Prioritná os
Počet schválených projektov
Alokácia
Schválené ŽoNFP (€)***
Kontrahovanie
Čerpanie
EÚ zdroj*
ŠR zdroj**
Zazmluvnené NFP**
Zazmluvnené EÚ zdroje**
Zazmluvnené ŠR zdroje**
EÚ zdroj**
ŠR zdroj**
Príroda a kultúra
Zachovanie a podpora prírodného dedičstva v programovej oblasti
15
67 558 119
3 678 161
20 206 035
20 206 035
19 119 335
1 086 700
407 706
0
Zdroj: MPRV SR
Program ENI Cezhraničná spolupráca Maďarsko - Slovensko - Rumunsko - Ukrajina 2014 – 2020
Program je neoddeliteľnou súčasťou európskej susedskej politiky, ktorej cieľom je podpora cezhraničnej spolupráce medzi členskými krajinami EÚ a krajinami európskeho susedstva. V oblasti ochrany životného prostredia kladie dôraz na zmiernenie vplyvov klimatických zmien a prispôsobenie sa im.
Tabuľka. Implementácia programu ENI CBC HUSKROUA 2014 – 2020
Prioritná os
Počet schválených projektov
Alokácia
Schválené ŽoNFP***
Kontrahovanie
Čerpanie EŠIF (na národnej úrovni)
EÚ zdroj*
ŠR zdroj**
Zazmluvnené NFP**
Zazmluvnené EÚ zdroje**
Zazmluvnené ŠR zdroje*
EÚ zdroj**
ŠR zdroj**
Ochrana životného prostredia, zmiernenie vplyvov klimatických zmien a prispôsobenie sa im
Udržateľné využívanie životného prostredia na prihraničnom území, zachovanie prírodných zdrojov, opatrenia na zníženie emisií skleníkových plynov a znečistenia riek.
5
14 018 526
112 334
1 938 004
0
0
0
0
0
Zdroj: MPRV SR
Interreg V-A Poľsko - Slovenská republika (2014 – 2020)
Cieľom jednej z priorít v programe, ktorá zahŕňa ochranu životného prostredia je viesť k rozvoju nových inteligentných foriem propagovania prírodného prostredia aj kultúrneho dedičstva lokalít, zaručujúc pri tom ich efektívny, udržateľný a vyvážený spôsob využívania, obzvlášť v oblasti voľnočasových aktivít a kreatívneho priemyslu.
Tabuľka. Implementácia programu Interreg V-A PL - SK
Prioritná os
Počet schválených projektov
Alokácia
Schválené ŽoNFP (€)***
Kontrahovanie
Čerpanie
EÚ zdroj*
ŠR zdroj**
Zazmluvnený NFP**
Zazmluvnený EÚ zdroj**
Zazmluvnený ŠR zdroj**
EÚ zdroj**
ŠR zdroj**
Ochrana a rozvoj prírodného a kultúrneho dedičstva cezhraničného územia
Výstavba nových a modernizácia už existujúcich cezhraničných turistických trás: cyklotrasy, turistické chodníky, prírodné náučné a zelené cesty (greenways)
18
101 108 291
17 842 640
35 662 096
35662096
33723046
1939049
19072365
1070521
Rozvoj a implementácia spoločných cezhraničných štandardov/nariadení v oblasti ochrany a starostlivosti o kultúrne a prírodné dedičstvo
1
534 023
534023
505229
28793
0
0
Aktivity v prospech spoločnej ochrany prírodného prostredia, vrátane ochrany a obnovy riadneho stavu druhov a biotopov, zabezpečenia zachovania ekologických väzieb, zamedzenia prílivu cudzích druhov, spomalenia degradácie prírody a hodnôt krajiny
1
1412624
1412624
1360875
51750
2385
0
Zdroj: MPRV SR
Programy medziregionálne spolupráce
Interreg Europe (2014 – 2020)
Program medziregionálnej spolupráce nadväzuje na pozitívne skúsenosti získané v rámci Iniciatívy Spoločenstva INTERREG IIIC na Slovensku. S cieľom čo najlepšie využiť finančné prostriedky boli vybrané štyri témy, ktoré sa v dvoch prípadoch venujú ochrane životnému prostrediu. Témy sú zamerané na nízkouhlíkové hospodárstvo a efektívne využívanie zdrojov v oblasti životného prostredia.
Tabuľka. Implementácia programu Interreg Europe
Prioritná os
Počet schválených žiadostí pre slovenských partnerov
Alokácia (eur)
Čerpanie slovenských partnerov (eur)
ERDF financovanie
Národné financovanie
ERDF financovanie
Národné financovanie
PO 3 Nízkouhlíkové hospodárstvo
3.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zaoberajúcich sa prechodom na nízkouhlíkové hospodárstvo
4
561 439,45
99 077,55
182 414,57
32 190,83
PO 4 Životné prostredie a efektívne využívanie zdrojov
4.1 Zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS v oblasti ochrany a rozvoja prírodného a kultúrneho dedičstva
3
443 000,45
78 176,55
178 451,87
31 491,53
4.2 Zlepšiť implementáciu politík a programov reg. rozvoja, najmä programov zameraných na investovanie do rastu a zamestnanosti a, pokiaľ je to relevantné, programov EÚS zameraných na zvyšovanie efektívnosti využívania zdrojov, zelený rast a eko-inovácie a riadenie env. správania
1
182 491,60
32 204,40
32 204,40
10 936,09
Zdroj: MH SR
Programy EÚ
Horizont 2020 (2014 – 2020)
Program Horizont 2020 sa zameriava na tri hlavné oblasti- excelentnú vedu, vedúce postavenie priemyslu a spoločenské výzvy. V rámci oblasti Spoločenské výzvy bolo identifikovaných sedem oblastí, kde cielené investície do výskumu a inovácií môžu byť pre občanov prínosom. Vo vzťahu k životnému prostrediu sú relevantné štyri oblasti.
Tabuľka. Implementácia programu Horizont 2020
Spoločenské výzvy
Prioritná oblasť
Počet schválených projektov so slovenskou účasťou
Výška finančovania pre slovenských partnerov (eur)
Potravinová bezpečnosť, udržateľné poľnohospodárstvo a lesníctvo, výskum námorných, morských a vnútrozemských vôd a biohospodárstvo
23
24 986 503,00
Bezpečná, čistá a efektívne využívaná energia
32
5 209 253,00
Inteligentná, ekologická a integrovaná doprava
37
5 277 200,00
Opatrenia v oblasti klímy, životné prostredie, efektívne využívanie zdrojov a suroviny
19
2 722 880,00
Zdroj: MŽP SR
LIFE (2014 – 2020)
Program LIFE predstavuje finančný nástroj EÚ na podporu aktivít v oblasti ochrany životného prostredia a klímy, ktorý v rokoch 2014 – 2020 poskytne 3,46 miliardy EUR. Program sa člení na dva podprogramy a v rámci každého na tri prioritné oblasti. Štruktúra programu LIFE je nasledovná:
Podprogram Životné prostredie:
životné prostredie a efektívne využívanie zdrojov;
príroda a biodiverzita;
správa a informovanie v oblasti životného prostredia.
Pre obdobie 2014 – 2017 Európska komisia stanovila v dokumente Viacročný pracovný program 2014 – 2017 finančné krytie vo výške 1 796 242 000 EUR, z toho 1 347 074 499 EUR pre podprogram Životné prostredie a 449 167 501 EUR pre podprogram Ochrana klímy. Národné alokácie boli určené pre podprogram Životné prostredie pre iné ako integrované projekty, pričom alokácia pre SR predstavuje 2,15 % z tohto rozpočtu, t. j. 17 231 744 EUR.
Tabuľka. Implementácia programu LIFE
Prioritná os
Počet schválených žiadostí pre slovenských partnerov
* Údaje za schválené projekty LIFE s koordinujúcim príjemcom zo SR, resp. s pridruženým príjemcom zo SR (iné ako integrované projekty)
** Výška poskytnutého príspevku zo zdrojov EÚ pre príjemcov zo SR v eur
*** Výška zazmluvneného príspevku zo štátneho rozpočtu v eur (iné ako integrované projekty)
Viacročný pracovný program 2018 – 2020
Pre obdobie 2018 – 2020 EK stanovila v dokumente Viacročný pracovný program 2018 – 2020 finančné krytie vo výške 1 657 063 000 EUR, z toho 1 243 817 750 EUR pre podprogram ŽP a 413 245 250 EUR pre podprogram Ochrana klímy. Národné alokácie pre toto obdobie neboli určené.
Európska komisia v apríli 2018 vyhlásila výzvu na predkladanie projektov v rámci podprogramu Životné prostredie a podprogramu Ochrana klímy. Za Slovenskú republiku bolo podaných päť projektových návrhov s koordinujúcim príjemcom zo Slovenska, pričom všetky boli v rámci podprogramu Životné prostredie. V súčasnosti prebieha hodnotiaci proces predložených projektov na úrovni Európskej komisie.
Ďalšie vybrané finančné mechanizmy
Granty EHP a Nórska
V rámci programu budú podporované najmä projekty so zameraním na mitigačné a adaptačné opatrenia v mestách a v školách, projekty na zvyšovanie povedomia o zmene klímy a obnovu znehodnotených ekosystémov mokradí. Dôležitou súčasťou programu je aj bilaterálna spolupráca s prispievateľskými štátmi Nórskom, Islandom a Lichtenštajnskom. Táto prispieva k posilneniu bilaterálnych vzťahov medzi Slovenskou republikou a prispievateľskými štátmi, prostredníctvom ktorého sa budú ďalej podporovať projekty aj s donorskými partnerstvami, realizácia podujatí a aktivít zameraných na nadväzovanie kontaktov pred vyhlásením výziev na predkladanie žiadostí o projekty, aj počas realizácie jednotlivých projektov.
Cieľ programu je „Zmiernená zmena klímy a znížená zraniteľnosť voči zmene klímy”, ktorý bude dosiahnutý prostredníctvom dvoch výstupov:
Prvý výstup s názvom „Zvýšená odolnosť voči zmene klímy a schopnosť reagovať na zmenu klímy v rámci cieľových území“ bude podporený prostredníctvom dvoch otvorených výziev na predkladanie projektov zameraných na akčné plány na zmierňovanie a prispôsobovanie sa zmene klímy realizované miestnymi orgánmi v mestských oblastiach. Ďalej bude výstup podporený prostredníctvom jednej otvorenej výzvy na predkladanie projektov a jednej schémy malých grantov (SMG) zameranej na zvyšovanie povedomia o zmene klímy. Schéma malých grantov je určená pre základné a stredné školy. Výstup bude podporený aj prostredníctvom jedného preddefinovaného projektu zameraného na opatrenia, vzdelávacie aktivity a zvyšovanie povedomia v Stredisku pre zmenu klímy a environmentálnu výchovu (Living Lab) v Dropie, ktoré bolo prispievateľskými krajinami podporené ako preddefinovaný projekt. Ambíciou projektu je viesť environmentálnu výchovu formou inovatívnych metód a demonštrácii v celej komplexnosti zmeny klímy pre školy, samosprávy a rôzne iné cieľové skupiny v rámci územia SR.
Druhý výstup s názvom „Zvýšená schopnosť cieľových ekosystémov prispôsobiť sa zmene klímy“ bude podporený prostredníctvom jednej otvorenej výzvy na predkladanie projektov zameraných na obnovu znehodnotených ekosystémov mokradí.
Výška vyčlenených finančných prostriedkov:
Finančný mechanizmus EHP: 5 000 000 eur
Nórsky finančný mechanizmus: 11 000 000 eur
Štátny rozpočet: 2 823 530 eur
Celková alokácia na program: 18 823 530 eur
Súčasný stav realizácie programu:
MŽP SR je na základe Memoranda o porozumení pri implementácii Finančného mechanizmu Európskeho hospodárskeho priestoru 2014 – 2021 a Memoranda o porozumení pri implementácii Nórskeho finančného mechanizmu 2014 – 2021 ustanovené ako správca programu.
V roku 2018 bola Výborom pre finančný mechanizmus schválená osnova programu. Prebiehali rokovania na znení Programovej dohody medzi Správcom programu (MŽP SR), Národným kontaktným bodom (ÚV SR), Ministerstvom zahraničných vecí Nórskeho kráľovstva a Úradom pre finančný mechanizmus. V súčasnosti bola ukončená interná schvaľovacia procedúra finálneho znenia programovej dohody v rámci Národného kontaktného bodu (ÚV SR) a zaslaná Úradu pre finančný mechanizmus na záverečné odsúhlasenie donorských krajín a následne uzatvoreniu Programovej dohody.
V podmienkach SR sú ťažiskovou formou ekonomických nástrojov environmentálnej politiky platby/poplatky za znečisťovanie a využívanie prírodných zdrojov. Jednotlivé typy týchto ekonomických nástrojov sú definované v príslušných právnych predpisoch vrátane spôsobu ich výpočtu a ich prijímateľa.
Poplatky za znečisťovanie ovzdušia
Poplatky za znečisťovanie ovzdušia z veľkých a stredných zdrojov znečistenia sú príjmom Environmentálneho fondu. Poplatky za znečisťovanie ovzdušia z malých zdrojov sú príjmom rozpočtu obcí.
Poplatky za znečisťovanie ovzdušia z veľkých a stredných zdrojov znečistenia majú kolísavý trend a v roku 2018 dosiahli 10 671,63 tis. eur. Poplatky za znečisťovanie ovzdušia v porovnaní s rokom 2005 klesli o 56,7 % a oproti predchádzajúcemu roku stúpli o 1,4 %.
Graf. Vývoj poplatkov za znečisťovanie ovzdušia z veľkých a stredných zdrojov
Poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd v roku 2018 dosiahli 2 233,69 tis. eur. Poplatky za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd v porovnaní s rokom 2005 klesli o 62,9 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 43,2 %. Poplatky sú príjmom Environmentálneho fondu.
Graf. Vývoj poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd
Platby za odbery povrchových vôd z vodných tokov majú kolísavý trend a v roku 2018 dosiahli 25 608 tis. eur. Platby za odbery povrchových vôd v porovnaní s rokom 2005 klesli o 14,4 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom narástli o 2,2 %. Príjemcom platieb je príslušný správca vodného toku.
Graf. Vývoj platieb za odbery povrchových vôd z vodných tokov
Tieto platby majú kolísavý trend a v roku 2018 dosiahli 20 349 tis. eur. Platby za využívanie hydroenergetického potenciálu vodných tokov vzrástli oproti roku 2005 o 16,8 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom klesli o 23,8 %. Príjemcom platieb je príslušný správca vodného toku.
Poplatky za odbery podzemných vôd majú kolísavý trend a v roku 2018 dosiahli 10 058,6 tis. eur. Poplatky za odbery pozemných vôd v porovnaní s rokom 2005 klesli o 13,4 % a v porovnaní s minulým rokom klesli o 1,6%. Poplatky sú príjmom Environmentálneho fondu.
Cena za dodávku pitnej vody verejným vodovodom a za odvedenie a čistenie odpadových vôd
Cenová politika v oblasti vodného hospodárstva predstavuje súbor zásad a opatrení, ktoré využíva štát pri tvorbe a uplatňovaní cien so zohľadnením sociálnych a verejnoprospešných cieľov SR. Súčasťou cenovej politiky je aj regulácia cien a cenová kontrola.
Priemerná cena za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vodyverejným vodovodom mala stúpajúci trend v roku 2018 dosiahla 1,0518 eur za 1 m3 (bez DPH). Priemerná cena v roku 2018 v porovnaní s rokom 2005 vzrástla o 0,29 eur.
Priemerná cena za odvedenie a čistenie odpadových vôdverejnou kanalizáciou má rastúci trend a v roku 2018 dosiahla 1,0003 eur za 1 m3 (bez DPH). Priemerná cena v roku 2018 v porovnaní s rokom 2005 vzrástla o 0,43 eur a v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástla o 0,03 eur.
Graf. Vývoj priemernej ceny za výrobu, distribúciu a dodávku pitnej vody verejným vodovodom a za odvedenie a čistenie odpadových vôd verejnou kanalizáciou
Úhrady za prieskumné územia sa realizujú na základe zákona 569/2007 Z. z. o geologických prácach. Úhrada vo výške 50 % je príjmom Environmentálneho fondu a vo výške 50 % rozpočtom obce, na ktorej území sa nachádza prieskumné územie.
Príjmy Environmentálneho fondu z úhrad za prieskumné územia dosiahli v roku 2018 sumu 733 350 eur. Príjmy z úhrad za prieskumné územia v roku 2018 v porovnaní s rokom 2005 vzrástli o 88,9 % a v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 7,5 %.
Graf. Vývoj príjmov Environmentálneho fondu z úhrad za prieskumné územia
Úhrada za dobývací priestorpodľa zákona 44/1988 Z. z. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) je vo výške 20 % príjmom štátneho rozpočtu a vo výške 80 % príjmom obce, na ktorej území sa nachádza dobývací priestor. Ak sa dobývací priestor nachádza na územiach viacerých obcí, obvodný banský úrad určí pomerné podiely obcí podľa veľkosti častí dobývacieho priestoru na ich územiach.
V roku 2018 výška úhrad za dobývací priestor dosiahla sumu 485 960 eur a v porovnaní s predchádzajúcim rokom úhrady klesli o 1,6 %.
Úhrady za vydobyté nerastymajú kolísavý trend. V roku 2018 úhrady za vydobyté nerasty dosiahli sumu 2 316 820,99 eur a v porovnaní s rokom 2005 klesli o 6,9 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom úhrady stúpli o 7,1 %. Úhrady sú príjmom štátneho rozpočtu a rozpočtu obcí.
Úhrady za uskladňovanie plynov a kvapalín majú kolísavý trend. V roku 2018 výška úhrad za uskladňovanie plynov a kvapalín dosiahla sumu 1 406 509 eur a v porovnaní s rokom 2005 vzrástli úhrady o 37,7 % (v porovnaní s predchádzajúcim rokom vzrástli o 12,6 %).
Graf. Vývoj úhrad za uskladňovanie plynov a kvapalín
Odvody za odňatie poľnohospodárskej pôdy a za vyňatie lesných pozemkov
Odvody za odňatie poľnohospodárskej pôdy dosiahli v roku 2018 sumu 2 773,5 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 sa zvýšili o 267,5 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k zvýšeniu odvodov o 59,7 %.
Odvody za vyňatie lesných pozemkov dosiahli v roku 2018 sumu 770 tis. eur a v porovnaní s rokom 2009 klesli o 54,7 %. V porovnaní s predchádzajúcim rokom došlo k poklesu odvodov o 71 %.
Odvody za odňatie poľnohospodárskej pôdy a za vyňatie lesných pozemkov sú príjmom štátneho rozpočtu.
Graf. Vývoj odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy a za vyňatie lesných pozemkov
Podieldaní s environmentálnym aspektom na HDP v SR v rokoch 2006 – 2013 mal klesajúci trend, v roku 2014 došlo k miernemu rastu na 1,77% a následne v roku 2015 pokles na 1,76%. V roku 2017 podiel daní s environmentálnym aspektom na HDP predstavoval 1,76 % čo predstavuje oproti roku 2016 pokles o 0,05%.