Ceny palív a dane z ceny palív

Dátum poslednej aktualizácie: 10.12.2021

Definícia indikátora

Indikátor popisuje vývoj cien motorových palív (nafta, benzíny a LPG) a dane z ceny palív .

Jednotka indikátora

eur/l

Metadáta

Definície súvisiace s indikátorom:

Cena výrobcu je zmluvná cena dohodnutá medzi výrobcom a odberateľom v tuzemsku bez dane z pridanej hodnoty (bez nákladov na dopravu k zákazníkovi a nákladov s ňou spojených), fakturovaná za významnejší obchodný prípad realizovaný v strede príslušného mesiaca.

Spotrebiteľská cena je zmluvná cena medzi predávajúcim a konečným spotrebiteľom. Zahŕňa cenu výrobcu, cenu obchodného výkonu (obchodnú maržu veľkoobchodu, maloobchodu), daň z pridanej hodnoty a ostatné dane )napr. spotrebnú daň).

Dane z produkcie a dovozu sú povinné jednostranné platby v peňažnej alebo v naturálnej podobe, ktoré vyberá štátna správa. Delia sa na dane z produktov a ostatné dane z produkcie. Predmetom dane sú minerálne oleje vyrobené na daňovom území, dodané na daňové územie z iného členského štátu alebo dovezené na daňové územie z územia tretieho štátu. Daň sa vypočíta ako súčin základu dane a príslušnej sadzby dane.

Pridaná hodnota je bilančnou položkou a vypočíta sa odpočtom medzispotreby od produkcie jednotlivých sektorov alebo odvetví.
 
Spotrebné dane predstavujú nepriame dane selektívneho charakteru, ktoré sa vzťahujú len na vybraný druh tovaru.


Metodika:

Od januára 2015, po revízii indexov spotrebiteľských cien, sa vývoj indexov spotrebiteľských cien sleduje na univerzálnom spotrebnom koši, založenom na súbore 708 reprezentantov - vybraných druhov tovarov a služieb platených obyvateľstvom. Revidovaný spotrebný kôš bol prerokovaný a schválený zástupcami štatistických orgánov, ministerstiev, odborových orgánov a ďalších.

Index spotrebiteľských cien tovarov a služieb (životných nákladov) pre všetky domácnosti charakterizuje cenový vývoj v celospoločenskom priemere. Indexy spotrebiteľských cien (životných nákladov) sa vypočítavajú aj pre vybrané typy sociálnych skupín domácností - zamestnancov, dôchodcov a za skupinu nízkopríjmových domácností.

Výber reprezentantov v indexoch spotrebiteľských cien (životných nákladoch) pre všetky domácnosti, ako aj pre jednotlivé sociálne skupiny domácností je rovnaký, odlišujú sa iba ich váhy. Indexy sú publikované podľa 12 odborov a 44 skupín klasifikácie COICOP, v rámci ktorej doprava zahŕňa:
 
  • 07 Doprava - osobné dopravné prostriedky vrátane opráv a náhradných dielov, pohonné hmoty, mazivá a verejnú dopravu (železničná, cestná, letecká)


Spotrebiteľské ceny -  metodika
 

Spotrebná daň z mierálnych olejov (Finančná správa)

Z pohľadu spoločnosti Slovnaft, a. s., ako najväčšieho výrobcu a predajcu automobilových benzínov v SR je pri stanovovaní ceny motorových palív dôležitý najmä vývoj ceny ropy Brent na londýnskej burze, pretože od nej sa určuje cena ruskej ropy.

Zdroj dát:

ŠÚ SR


Príbuzné indikátory v medzinárodnom meradle:


Odkazy k problematike:

 

Väzba indikátora k rozvojovým dokumentom a cieľom

 
6. Predchádzanie zmene klímy a zmierňovanie jej dopadov
Zavedú sa emisné zóny v mestách a podporia sa dopravné riešenia bez negatívnych klimatických vplyvov.
 
6.2 Zavádzať udržateľné riešenia v doprave
Ceny palív by mali odzrkadľovať ich environmentálne dopady. U fosílnych palív bude preto postupne vyrovnané daňové zaťaženie benzínu a nafty s ohľadom na konkurencieschopnosť a zabezpečenie podpory alternatívnych palív spolu s budovaním infraštruktúry. Preferované budú dlhodobo udržateľné riešenia. Súčasťou podpory udržateľných riešení v doprave je úsilie o zmeny v celkovej deľbe prepravnej práce. V nákladnej doprave o presun prepravnej práce z cestnej dopravy na železničnú resp. vodnú dopravu a v osobnej doprave o presun prepravnej práce z individuálnej automobilovej dopravy na verejnú, mestskú, cyklistickú a pešiu dopravu.
 
Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030 (2016)

Vízia dopravného sektora do roku 2030
Udržateľný integrovaný multimodálny dopravný systém, ktorý plní hospodárske, sociálne a environmentálne potreby spoločnosti a prispieva k hlbšiemu začleneniu a plnej integrácii Slovenskej republiky v rámci európskeho hospodárskeho priestoru.
 
Strategický globálny cieľ 5 (SGC 5)

Zníženie negatívnych environmentálnych a negatívnych socioekonomických dopadov dopravy (vrátane zmeny klímy) v dôsledku monitoringu životného prostredia, efektívneho plánovania/realizácie infraštruktúry a znižovaním počtu konvenčne poháňaných dopravných prostriedkov, resp. využívaním alternatívnych palív.
 
 
Na základe smernice 2014/94/EÚ si všetky definované alternatívne palivá zasluhujú pozornosť členských štátov, rešpektujúc technologickú neutralitu a osobitné výhody využitia jednotlivých alternatívnych palív v rôznych segmentoch dopravy. Vhodnou kombináciou rôznych alternatívnych palív je možné splniť záväzky SR a EÚ pri znižovaní emisií skleníkových plynov
a znečisťujúcich látok, ako aj ciele stanovené v Národného politického rámca.
 
Medzi navrhnuté opatrenia NPR patria:
  • Zahrnutie témy alternatívnych palív do všetkých relevantných stratégií a politík štátu
  • Podpora využívania alternatívneho paliva CNG a LNG v doprave
  • Porovnávanie jednotkových cien alternatívnych palív
 

Kľúčová otázka

Aký je vývoj priemerných cien motorových palív?

Kľúčové zistenia

  • Vývoj priemerných cien motorových palív v sledovanom období rokov 2005 – 2020 mal kolísavý chrakter s výraznými nárastmi a poklesmi. V roku 2020 oproti roku 2005 poklesli ceny motorovej nafty o 14,5 % a benzínov o 4,3 %. Ceny benzínov a motorovej nafty sa odvíjajú od cien ropy na medzinárodných burzách.   
  • Ceny motorovej nafty a benzínov zaznamenali výraznejší pokles v roku 2009 a v roku 2016, naopak najvyššiu hodnotu dosiahli v roku 2012 a v roku 2018. Od roku 2019 začali klesať a v roku 2020 tento trend pokračoval. Ceny benzínov medziročne (2019 – 2020) poklesli o 11,2 % a ceny motorovej nafty o 13,5 %.
  • Ceny LPG v sledovanom období 2005 - 2020 zaznamenali kolísavý trend s významným poklesom do roku 2009. Pokles cien v roku 2020 predstavoval oproti roku 2005 - 23,8 % a medziročný pokles bol na úrovni 4,2 %. 
Zmena od roku 2005 Zmena od roku 2015 Posledná medziročná zmena
Neutralny trend Neutralny trend emo_smile
Ceny benzínov a motorovej nafty zaznamenali výraznejšie nárasty a  poklesy. Ceny benzínov a motorovej nafty narastali v rokoch 2016 - 2018. V rokoch 2019 - 2020  opätovne klesli a dostali sa na úroveň roku 2016.  Medziročne ceny benzínov a motorovej nafty klesli.

Sumárne zhodnotenie



Podrobné zhodnotenie

Priemerné  ceny  všetkých  motorových  palív  počas sledovaného obdobia rokov 2005 - 2020 mali kolísavý trend. Pokles v rokoch 2008 - 2010 bol spôsobený niekoľkými faktormi, z ktorých je najvýznamnejší pokles ceny ropy, ako sprievodného javu globálnej ekonomickej krízy v ropnom a rafinérskom priemysle. Rok 2010 sa niesol v znamení štrajku autodopravcov na začiatku roka a následnému zníženiu spotrebnej dane na naftu o 9 centov. V roku 2011 sa zvýšila DPH na 20 %, pribudol príspevok na núdzové zásoby ropy a zrušila sa nulová spotrebná daň na biozložky v palive, čo sa všeobecne premietlo aj do cien palív. V rokoch 2012 - 2020 ceny palív mali kolísavý charakter s významnými medziročnými poklesmi (r. 2016 a 2020) a nárastmi v roku 2018. Ceny benzínov zaznamenali medziročný (2019 – 2020) pokles o 11,2 % a ceny motorovej nafty o 13,5 %. 
V súčasnom období zdaňovanie palív a minerálnych olejov spotrebných daní upravuje zákon č. 98/2004 Z.z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja. V prípade premietnutia zvýšenia sadzieb dane do cien pohonných látok a palív, je možné očakávať i zvýšenie cien tovarov a služieb, do ktorých sa ceny pohonných látok a palív premietajú.

Medzinárodné porovnanie

Prelink na web stránku
Extrémne kolísanie cien palív a mazív v osobnej doprave (Extreme volatility in personal transport fuel and lubricant prices)

Kontakt na spracovateľa

Ing. Ľubica Koreňová, SAŽP, lubica.korenova@sazp.sk