3.3. Hnacie sily vplývajúce na vývoj dopravy
Na vývoj dopravy budú v najbližších rokoch významne vplývať hnacie sily (drivers), ktoré môžeme rozdeliť na: externé, interné a opatrenia dopravnej politiky.
e) Obmedzenosť finančných zdrojov pre trvalo udržateľnú dopravu
Jedným z riešení je aj postupné začleňovanie externých nákladov vo všetkých druhoch dopravy pri spoplatnení infraštruktúry v súlade s návrhom stratégie EK z roku 2008 v tejto oblasti. SR bude túto stratégiu napĺňať, aby náklady používateľov zahŕňali vonkajšie náklady pre všetky druhy dopravy a vozidlá. Vývojom technológií, napr. palubných jednotiek a globálnych polohových systémov pri vyberaní mýta, sa v budúcnosti uľahčí uplatňovanie tejto stratégie. Poplatky za “externality“ budú slúžiť na reguláciu dopravy a zároveň budú vytvárať príjmy na financovanie rozvoja infraštruktúry alebo alternatívne dopravné riešenia, čím sa zvýši finančná sebestačnosť odvetvia dopravy.
Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020 (2014)
3.2 Vízie a ciele procesov stabilného a efektívneho rozvoja dopravného sektora
Vízie a strategické ciele:
Vízia VP1 Efektívne procesy plánovania rozvoja dopravného sektora
Vízia VP2 Udržateľné financovanie dopravného sektora
Realizácia týchto vízií bude uskutočnená prostredníctvom napĺňania čiastkových strategických cieľov, ku ktorým patria nasledujúce:
Strategický cieľ SP1 Nastavenie procesov predprojektovej prípravy vedúcich k udržateľnému rozvoju dopravy
Strategický cieľ SP2 Budovanie kvalitnej dátovej bázy pre plánovanie rozvoja dopravného sektora
Strategický cieľ SP3 Udržateľný plán financovania dopravnej infraštruktúry zámerov sektora