Tlačiť   PDF

Využívanie motorových palív v doprave

Dátum poslednej aktualizácie 19.03.2020

Téma

Doprava

Značky

Definícia indikátora

Indikátor popisuje spotrebu motorových palív vrátane ekologických palív LPG a CNG

Jednotka indikátora

t, m3

Metadáta

Väzba indikátora k rozvojovým dokumentom a cieľom

Stratégia rozvoja dopravy do roku 2020 (2010)
 
4.2 Strategická oblasť – Konkurencieschopné služby a rovnovážny rozvoj všetkých druhov dopravy
 
Špecifický cieľ:
 
- Uplatňovať “ko-modálny prístup“ – účinné využívanie rôznych druhov dopravy a ich spájanie s cieľom optimalizácie dopravného systému a efektívnejšieho využívania druhov dopravy priaznivejších pre životné prostredie.
- Podporovať hospodársku súťaž uplatňovaním rovnakého prístupu v podnikaní pri poskytovaní dopravných služieb a pri spoplatňovaní dopravnej infraštruktúry.
 
Priority v oblasti dopravných služieb :
- Zníženie preťaženia dopravnej infraštruktúry, ktoré negatívne ovplyvňuje náklady a čas dopravy a zvyšuje spotrebu paliva.
- Znižovanie závislosti dopravy na fosílnych palivách.

Strategický plán rozvoja dopravy SR do roku 2030 (2016)
 
Vízia dopravného sektora do roku 2030
Udržateľný integrovaný multimodálny dopravný systém, ktorý plní hospodárske, sociálne a environmentálne potreby spoločnosti a prispieva k hlbšiemu začleneniu a plnej integrácii Slovenskej republiky v rámci európskeho hospodárskeho priestoru.
 
Strategický globálny cieľ 5 (SGC 5)
Zníženie negatívnych environmentálnych a negatívnych socioekonomických dopadov dopravy (vrátane zmeny klímy) v dôsledku monitoringu životného prostredia, efektívneho plánovania / realizácie infraštruktúry a znižovaním počtu konvenčne poháňaných dopravných prostriedkov, resp. využívaním alternatívnych palív.
 

Kľúčová otázka

Zvyšuje sa spotreba motorových palív v doprave?

Kľúčové zistenia

  • Podiel jednotlivých druhov palív v cestnej doprave v roku 2017 predstavoval pre motorovú naftu 68,08%, benzíny 23 %, Biomasu 7,05 %, LPG 1,69 % a CNG 0,18%
  • V rokoch 2005 – 2017 došlo k poklesu v spotrebe automobilových benzínov o 13,8%,
  • Nárast spotreby motorovej nafty v rozmedzí rokov 2005 – 2017 predstavoval 19,2 %.
  • Spotreba LPG v sledovanom období 2005 – 2018 mala kolísavý charakter. Nárast od roku 2005 predstavoval 6,23 %, medziročný nárast predstavoval 4,3 %.  
  • Spotreba CNG zaznamenala v hodnotenom období 2005 – 2018 niekoľkonásobný nárast. Pokles spotreby CNG v období rokov 2013 - 2018 predstavoval 35,2 % a medziročne 11,9 %.
Zmena od roku 1990 Zmena od roku 2005 Posledná medziročná zmena
emo_neutral emo_neutral emo_smile
Spotreba ekologických palív dosahovala minimálne odbery. Došlo k nárastu v spotrebe motorovej nafty, LPG. Automobilové benzíny a CNG zaznamenali pokles.

Spotreby motorových palív zaznamenali mierne medziročné poklesy.

Sumárne zhodnotenie



Podrobné zhodnotenie

Motorové palivá skvapalnený ropný plyn – skvapalnený propán-bután (LPG) a stlačený zemný plyn (CNG) zatiaľ predstavujú u nás z krátkodobého, či strednodobého hľadiska určitú alternatívu  voči motorovým benzínom a motorovej nafte, ako lacnejšie a environmentálne priaznivejšie pohonné látky. Treba však zdôrazniť, že sú to  fosílne palivá, ktorých výroba je úzko spojená s ťažbou a spracovaním ropy, teda majú pôvod v neobnoviteľných energetických zdrojoch.
 
Spotreba alternatívneho paliva LPG (propán – bután) má kolísavý charakter. K výraznému poklesu o cca 25 % došlo v období rokov 2005 – 2007 a 2008 – 2010. Po roku 2010 spotreba LPG zaznamenala nárast a v roku 2013 to bolo o 8,7 %. V roku 2014 došlo k poklesu spotreby LPG na úroveň 30 335 t, čo predstavuje medziročný pokles o 9 %.   
Príčinou nárastu spotreby plynného paliva LPG je rast cien iných pohonných látok, teda aj ekonomická stránka prevádzky dopravných prostriedkov a snaha ušetriť finančné prostriedky.
 
Údaje o spotrebe CNG svedčia o niekoľkonásobnom náraste spotreby tejto pohonnej látky medzi rokmi 2000 a 2013, napriek poklesom v rokoch 2011 a 2012. Pokračuje tiež vysoké tempo medziročného nárastu. V roku 2013 bola spotreba CNG ako pohonnej látky na úrovni 11 538 004 m3. V roku 2014 môžeme konštatovať pokles v spotrebe CNG na úroveň 10 197 132 m3, čo predstavuje pokles o 11,6 % oproti roku 2013.  

Medzinárodné porovnanie

Využívanie čistých a aleternatívnych palív  (Use of cleaner and alternative fuels)

Kontakt na spracovateľa

Ing. Ľubica Koreňová, SAŽP, lubica.korenova@sazp.sk

Definície súvisiace s indikátorom:

LPG  (skvapalnený zemný plyn / liquefield petroleum gas) – získava sa pri ťažbe zemného plynu a ropy alebo ako vedľajší produkt pri spracovaní ropy v rafinériách. Spravidla je to skvapalnená zmes propán-butánu a používa sa ako palivo.
 
CNG (stlačený zemný plyn / compressed natural gas) – získava sa stlačením zemného plynu na tlak 20 – 22 MPa a využíva sa ako alternatívne palivo pre spaľovacie motory. Je to ekologické palivo, pretože vysoký obsah vodíka v metáne je príčinou nízkeho podielu CO2 na jednotku uvoľnenej energie.
 

Metodika:

Základné informácie pre celkovú bilanciu spotreby pohonných látok  a stanovenie spotreby pohonných látok v cestnej doprave predstavujú údaje o výrobe, dovoze, distribúcii a predaji automobilových benzínov a motorovej nafty získané od výrobcov pohonných látok – Slovnaft a. s. Bratislava, z Colného riaditeľstva SR, Štatistického úradu SR (predbežné údaje).
Údaje o distribúcií a predaji plynných palív motorových vozidiel – LPG sú poskytované výhradnými distribútormi pre sieť čerpacích staníc LPG a o predaji stlačeného zemného plynu CNG na plniacich staniciach SR sú poskytnuté kompetentným pracovníkmi SPP a. s. a SAD, ktoré tieto plniace stanice prevádzkujú. Využívajú sa ako reálne údaje a slúžia aj ako vstupný údaj pre potreby výpočtu emisií z cestnej dopravy programom COPERT 4. Údajmi disponuje a spracováva Výskumný ústav dopravný a.s., Žilina a poskytuje ich len na vyžiadanie.
 

Zdroj dát:

VÚD a.s. (Správa „Monitoring a analýza životného prostredia“)


Súvisiace indikátory:


Príbuzné indikátory v medzinárodnom meradle:


Odkazy k problematike: