Dátum poslednej aktualizácie: 20.12.2022
Indikátor meria množstvo vyzbieraného a zneškodneného komunálneho odpadu prostredníctvom systému odpadového hospodárstva. Vo veľkej miere pozostáva z odpadu, ktorý vyprodukujú domácnosti, hoci sem môžu patriť aj podobné odpady zo zdrojov, akými sú obchody, úrady a verejné inštitúcie.
Znižovanie produkcie komunálneho odpadu je ukazovateľom účinnosti opatrení na predchádzanie vzniku odpadu a meniacich sa vzorcov spotreby zo strany občanov. Sústredenie sa na komunálny odpad a nie na priemyselný odpad má tú výhodu, že odráža stranu spotreby a údaje tak nie sú ovplyvnené prítomnosťou alebo nedostatkom silných výrobných sektorov v krajine.
Tento indikátor sa teda zameriava len na komunálny odpad aj keď predstavuje len asi 10 % celkového vyprodukovaného odpadu alebo asi 30 % vyprodukovaného odpadu nepočítajúc veľký minerálny odpad (čo sú najmä stavebné odpady a odpady z demolácií). Sledovanie vývoja tohto indikátora môže byť dobrým ukazovateľom meniacich sa modelov spotreby a predchádzania vzniku odpadu v členských štátoch EÚ ako aj ukazovateľom toho, kde je činnosť a zapojenie občanov najrelevantnejšie.
Monitorovací rámec obehového hospodárstva má za cieľ merať pokrok smerom k obehovému hospodárstvu tak, aby obsiahol jednotlivé aspekty vo všetkých fázach životného cyklu zdrojov, výrobkov a služieb. Preto sa skladá zo súboru desiatich ukazovateľov zoskupených do štyroch fáz a aspektov obehového hospodárstva:
1. výroba spotreba,
2. odpadové hospodárstvo,
3. druhotné suroviny,
4. konkurencieschopnosť a inovácie.
Vo všeobecnosti kopíruje logiku a štruktúru akčného plánu pre obehové hospodárstvo.
Názov indikátora | Význam | Nástroje EÚ (príklady) | |
Výroba a spotreba | |||
1 | Sebestačnosť EÚ v oblasti surovín | Obehové hospodárstvo by malo pomôcť riešiť riziká v súvislosti s dodávkami surovín, najmä tých kritických. | iniciatíva v oblasti surovín; plán efektívneho využívania zdrojov |
2 | Zelené verejné obstarávanie* | Verejné obstarávanie má veľký podiel na spotrebe a môže byť hnacou silou obehového hospodárstva. | stratégia verejného obstarávania; systémy podpory EÚ a dobrovoľné kritériá zeleného verejného obstarávania |
3 | Vznik odpadu | V obehovom hospodárstve sa vznik odpadu minimalizuje. | rámcová smernica o odpade; smernice o konkrétnych tokoch odpadu; stratégia pre plasty |
4 | Plytvanie potravinami* | Vyhadzovanie potravín má nepriaznivý vplyv na životné prostredie, klímu a ekonomiku. | nariadenie o všeobecných zásadách potravinového práva; rámcová smernica o odpade; rôzne iniciatívy (napr. platforma EÚ pre potravinové straty a plytvanie potravinami) |
Odpadové hospodárstvo | |||
5a-b | Celková miera recyklácie | Zvýšenie recyklácie je súčasťou prechodu na obehové hospodárstvo. | rámcová smernica o odpade; |
6a-f | Miera recyklácie pri konkrétnych tokoch odpadu | Odráža pokrok v recyklácii kľúčových tokov odpadu. | rámcová smernica o odpade; smernica o skládkach; smernice o konkrétnych tokoch odpadu |
Druhotné suroviny | |||
7 | Prínos recyklovaných materiálov k uspokojovaniu dopytu po surovinách | V obehovom hospodárstve sa druhotné suroviny bežne používajú na výrobu nových produktov. | rámcová smernica o odpade; smernica o ekodizajne; environmentálna značka EÚ; nariadenie REACH; iniciatíva prepojenia politík v oblasti chemikálií, výrobkov a odpadov; stratégia pre plasty; normy kvality druhotných surovín |
8 | Obchod s recyklovateľnými surovinami | Obchod s recyklovateľnými materiálmi odráža význam vnútorného trhu a globálnej účasti na obehovom hospodárstve. | politika vnútorného trhu; nariadenie o preprave odpadu; obchodná politika |
Konkurencieschopnosť a inovácia | |||
9 | Súkromné investície, zamestnanosť a hrubá pridaná hodnota | Zohľadňuje prínos obehového hospodárstva k vytváraniu pracovných miest a rastu. | Investičný plán pre Európu; štrukturálne a investičné fondy; InnovFin; platforma na podporu financovania obehového hospodárstva; stratégia udržateľného financovania; iniciatíva na podporu zelených pracovných miest; nový program v oblasti zručností pre Európu; politika vnútorného trhu |
10 | Patenty | Inovačné technológie spojené s obehovým hospodárstvom posilňujú globálu konkurencieschopnosť EÚ. | Horizont 2020 |
Podrobnejšie informácie sú dostupné: OZNÁMENIE KOMISIE EURÓPSKEMU PARLAMENTU, RADE, EURÓPSKEMU HOSPODÁRSKEMU A SOCIÁLNEMU VÝBORU A VÝBORU REGIÓNOV o rámci monitorovania obehového hospodárstva
http://www.europarl.europa.eu/news/sk/headlines/economy/20151201STO05603/eu-a-obehove-hospodarstvo
Za Slovensko bol od roku 2004 do roku 2020 zaznamenaný nárast v produkcií komunálnych odpadov na obyvateľa o necelých 66 %. Na úrovni všetkých členských štátov EÚ bol v rovnakom období zaznamenaný nárast o menej ako 3,5 %.
Monitorovací rámec pre obehové hospodárstvo, ktorý zaviedla Európska komisia, pozostáva z 10 ukazovateľov, z ktorých niektoré sú rozčlenené v čiastkových ukazovateľoch. Podrobný prehľad o situácii v jednotlivých krajinách EÚ ako aj v celej EÚ nájdete po výbere štátu a rozkliknutí jednotlivých oblastí na stránkach Eurostatu.
Údaje o vzniku komunálnych odpadov na obyvateľa v jednotlivých štátoch EÚ sú dostupné v databáze Eurostatu.