Vznik komunálnych odpadov na obyvateľa

Dátum poslednej aktualizácie: 20.12.2022

Definícia indikátora

Indikátor meria množstvo vyzbieraného a zneškodneného komunálneho odpadu prostredníctvom systému odpadového hospodárstva. Vo veľkej miere pozostáva z odpadu, ktorý vyprodukujú domácnosti, hoci sem môžu patriť aj podobné odpady zo zdrojov, akými sú obchody, úrady a verejné inštitúcie.

Znižovanie produkcie komunálneho odpadu je ukazovateľom účinnosti opatrení na predchádzanie vzniku odpadu a meniacich sa vzorcov spotreby zo strany občanov. Sústredenie sa na komunálny odpad a nie na priemyselný odpad má tú výhodu, že odráža stranu spotreby a údaje tak nie sú ovplyvnené prítomnosťou alebo nedostatkom silných výrobných sektorov v krajine.

Tento indikátor sa teda zameriava len na komunálny odpad aj keď predstavuje len asi 10 % celkového vyprodukovaného odpadu alebo asi 30 % vyprodukovaného odpadu nepočítajúc veľký minerálny odpad (čo sú najmä stavebné odpady a odpady z demolácií). Sledovanie vývoja tohto indikátora môže byť dobrým ukazovateľom meniacich sa modelov spotreby a predchádzania vzniku odpadu v členských štátoch EÚ ako aj ukazovateľom toho, kde je činnosť a zapojenie občanov najrelevantnejšie.

Jednotka indikátora

kg/obyv.

Metadáta

Interpretácia indikátora

Indikátor "Vznik komunálnych odpadov na obyvateľa"  je súčasťou sady indikátorov obehového hospodárstva. Používa sa na monitorovanie pokroku smerom k obehovému hospodárstvu v tematickej oblasti „výroba a spotreba“. Zníženie tvorby komunálnych odpadov je ukazovateľom účinnosti opatrení na predchádzanie vzniku odpadov a meniacich sa vzorcov spotreby zo strany občanov. Zameranie sa na komunálne odpady a nie na priemyselný odpad má tú výhodu, že odráža stranu spotreby a nie je ovplyvnená prítomnosťou alebo nedostatkom silných výrobných odvetví v krajine. Sledovanie jeho vývoja môže byť dobrým ukazovateľom meniacich sa vzorcov spotreby a predchádzania vzniku odpadov a hodnotenie účinnosti opatrení na predchádzanie vzniku odpadu, kde sú akcie a zapojenie občanov najrelevantnejšie.

V obehovom hospodárstve sa hodnota výrobkov, materiálov a zdrojov v ekonomike udržuje tak dlho, ako je to možné, a tvorba materiálového odpadu sa kvantitatívne a kvalitatívne zlepšuje. Predchádzanie vzniku odpadu je úzko spojené so zlepšovaním výrobných metód a ovplyvňovaním spotrebiteľov, aby požadovali environmentálne vhodné výrobky a menej obalov. Zníženie množstva vytvoreného odpadu sa uvádza ako najvyššia priorita podľa hierarchie odpadu stanovenej v rámcovej smernici o odpade (článok 4), ktorá stanovuje poradie priorít od prevencie, prípravy na opätovné použitie, recyklácie a zhodnocovania energie až po environmentálne bezpečné zneškodňovanie, napríklad skládkovanie.


Monitorovací rámec obehového hospodárstva má za cieľ merať pokrok smerom k obehovému hospodárstvu tak, aby obsiahol jednotlivé aspekty vo všetkých fázach životného cyklu zdrojov, výrobkov a služieb. Preto sa skladá zo súboru desiatich ukazovateľov zoskupených do štyroch fáz a aspektov obehového hospodárstva:
1. výroba spotreba,
2. odpadové hospodárstvo,
3. druhotné suroviny,
4. konkurencieschopnosť a inovácie.
Vo všeobecnosti kopíruje logiku a štruktúru akčného plánu pre obehové hospodárstvo.

 

 

  Názov indikátora Význam Nástroje EÚ (príklady)
Výroba a spotreba
1 Sebestačnosť EÚ v oblasti surovín Obehové hospodárstvo by malo pomôcť riešiť riziká v súvislosti s dodávkami surovín, najmä tých kritických. iniciatíva v oblasti surovín; plán efektívneho využívania zdrojov
2 Zelené verejné obstarávanie* Verejné obstarávanie má veľký podiel na spotrebe a môže byť hnacou silou obehového hospodárstva. stratégia verejného obstarávania; systémy podpory EÚ a dobrovoľné kritériá zeleného verejného obstarávania
3 Vznik odpadu V obehovom hospodárstve sa vznik odpadu minimalizuje. rámcová smernica o odpade; smernice o konkrétnych tokoch odpadu; stratégia pre plasty
4 Plytvanie potravinami* Vyhadzovanie potravín má nepriaznivý vplyv na životné prostredie, klímu a ekonomiku. nariadenie o všeobecných zásadách potravinového práva; rámcová smernica o odpade; rôzne iniciatívy (napr. platforma EÚ pre potravinové straty a plytvanie potravinami)
Odpadové hospodárstvo
5a-b Celková miera recyklácie Zvýšenie recyklácie je súčasťou prechodu na obehové hospodárstvo. rámcová smernica o odpade;
6a-f Miera recyklácie pri konkrétnych tokoch odpadu Odráža pokrok v recyklácii kľúčových tokov odpadu. rámcová smernica o odpade; smernica o skládkach; smernice o konkrétnych tokoch odpadu
Druhotné suroviny
7 Prínos recyklovaných materiálov k uspokojovaniu dopytu po surovinách V obehovom hospodárstve sa druhotné suroviny bežne používajú na výrobu nových produktov. rámcová smernica o odpade; smernica o ekodizajne; environmentálna značka EÚ; nariadenie REACH; iniciatíva prepojenia politík v oblasti chemikálií, výrobkov a odpadov; stratégia pre plasty; normy kvality druhotných surovín
8 Obchod s recyklovateľnými surovinami Obchod s recyklovateľnými materiálmi odráža význam vnútorného trhu a globálnej účasti na obehovom hospodárstve. politika vnútorného trhu; nariadenie o preprave odpadu; obchodná politika
Konkurencieschopnosť a inovácia
9 Súkromné investície, zamestnanosť a hrubá pridaná hodnota Zohľadňuje prínos obehového hospodárstva k vytváraniu pracovných miest a rastu. Investičný plán pre Európu; štrukturálne a investičné fondy; InnovFin; platforma na podporu financovania obehového hospodárstva; stratégia udržateľného financovania; iniciatíva na podporu zelených pracovných miest; nový program v oblasti zručností pre Európu; politika vnútorného trhu
10 Patenty Inovačné technológie spojené s obehovým hospodárstvom posilňujú globálu konkurencieschopnosť EÚ. Horizont 2020


Podrobnejšie informácie sú dostupné:  OZNÁMENIE KOMISIE EURÓPSKEMU PARLAMENTU, RADE, EURÓPSKEMU HOSPODÁRSKEMU A SOCIÁLNEMU VÝBORU A VÝBORU REGIÓNOV o rámci monitorovania obehového hospodárstva


http://www.europarl.europa.eu/news/sk/headlines/economy/20151201STO05603/eu-a-obehove-hospodarstvo

 

 

Väzba indikátora k rozvojovým dokumentom a cieľom

  • Transformujeme náš svet: Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj (rezolúcia VZ OSN A/RES/70/1)
  • Nový akčný plán pre obehové hospodárstvo
  • Európska zelená dohoda
  • Monitorovací rámec Európskej komisie pre obehové hospodárstvo (Oznámenie komisie Európskemu parlamentu, Rade, Európskemu hospodárskemu a sociálnemu výboru a výboru regiónov o rámci monitorovania obehového hospodárstva)
  • Stratégia environmentálnej politiky SR do roku 2030
  • Stratégia hospodárskej politiky do roku 2030  
 

Sumárne zhodnotenie

Za Slovensko bol od roku 2004 do roku 2020 zaznamenaný nárast v produkcií komunálnych odpadov na obyvateľa o necelých 66 %. Na úrovni všetkých členských štátov EÚ bol v rovnakom období zaznamenaný nárast o menej ako 3,5 %.

Medzinárodné porovnanie

Monitorovací rámec pre obehové hospodárstvo, ktorý zaviedla Európska komisia, pozostáva z 10 ukazovateľov, z ktorých niektoré sú rozčlenené v čiastkových ukazovateľoch. Podrobný prehľad o situácii v jednotlivých krajinách EÚ ako aj v celej EÚ nájdete po výbere štátu a rozkliknutí jednotlivých oblastí na stránkach Eurostatu.

Údaje o vzniku komunálnych odpadov na obyvateľa v jednotlivých štátoch EÚ sú dostupné v databáze Eurostatu.

Kontakt na spracovateľa

Ing. Juraj Vajcík, SAŽP, juraj.vajcik@sazp.sk