14.03 2023, Enviroportal
Komisia víta predbežnú dohodu s Európskym parlamentom a Radou dosiahnutú, ktorú dosiahla dňa 10. 3. 2023 ráno o reforme a posilnení smernice EÚ o energetickej efektívnosti. Táto dohoda predstavuje ďalší krok k dokončeniu balíka Fit for 55 na realizáciu Európskej zelenej dohody a plánu REPowerEU. Je ďalším dôkazom o odhodlaní EÚ stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnou.
Po prvýkrát nadobudla zásada prvoradosti energetickej efektívnosti právnu silu. Krajiny EÚ dostávajú jasnú povinnosť pri politických, plánovacích a významných investičných rozhodnutiach v sektore energetiky a mimo neho zohľadňovať energetickú efektívnosť.
V dohode sa stanovuje cieľ EÚ v oblasti energetickej efektívnosti na rok 2030 na úrovni 11,7 %, čo ide nad rámec pôvodného návrhu Komisie z balíka Fit for 55. Od členských štátov EÚ vyžaduje, aby spoločne zabezpečili dodatočné zníženie konečnej a primárnej energetickej spotreby v porovnaní s prognózami spotreby energie z roku 2020.
Podľa predbežnej dohody sa povinnosť ročných úspor energie takmer zdvojnásobuje, aby sa zabezpečil nepretržitý pokrok. Krajiny EÚ budú musieť v období 2024 až 2030 každý rok dosiahnuť nové úspory v priemere vo výške 1,49 % konečnej spotreby energie, čo predstavuje v porovnaní so súčasnosťou nárast o 0,8 %. Do konca roka 2030 budú musieť postupne dosiahnuť 1,9 %. Ide o dôležitý nástroj na podporu úspor energie v odvetviach koncovej spotreby, ako sú budovy, priemysel a doprava.
Revidované pravidlá tiež dávajú verejnému sektoru väčšiu zodpovednosť pri zvyšovaní energetickej účinnosti. Verejné orgány budú musieť systematicky zohľadňovať požiadavky na energetickú efektívnosť vo svojom verejnom obstarávaní výrobkov, služieb, budov a prác. Pre verejný sektor sa zavádza nový cieľ zníženia ročnej spotreby energie o 1,9 %. Povinnosť krajín EÚ každoročne obnovovať aspoň 3 % celkovej podlahovej plochy budov vo vlastníctve verejnej správy sa teraz rozšírila aj na regionálnu a miestnu úroveň.
Podľa revidovanej smernice budú k väčšej energetickej efektívnosti motivované aj spoločnosti. Po prvé, systémy energetického manažérstva sa pre veľkých spotrebiteľov energie stanú štandardnou povinnosťou. Všetky podniky vrátane malých a stredných podnikov, ktoré presahujú 85 TJ ročnej spotreby energie, budú musieť zaviesť systém energetického manažérstva. V opačnom prípade budú podliehať energetickému auditu (ak ich ročná spotreba presiahne 10 TJ). Po prvýkrát sa zavádza aj systém podávania správ o energetickej hospodárnosti veľkých dátových centier.
Podľa dohodnutých pravidiel budú musieť krajiny EÚ podporovať aj miestne plány vykurovania a chladenia vo veľkých obciach s viac ako 45 000 obyvateľmi. Spolu s revidovaným vymedzením systému diaľkového vykurovania a chladenia sa postupne zmenia aj minimálne požiadavky s cieľom zabezpečiť plne dekarbonizované dodávky diaľkového vykurovania a chladenia do roku 2050. Podpora nových vysokoúčinných kogeneračných jednotiek využívajúcich zemný plyn a pripojených k diaľkovým systémom centralizovaného zásobovania teplom a chladom bude možná len do roku 2030. Akékoľvek ďalšie využívanie fosílnych palív pre nové kapacity na výrobu tepla v takýchto systémoch bude zakázané.
Dohoda ďalej posilňuje ustanovenia o financovaní energetickej efektívnosti s cieľom uľahčiť mobilizáciu investícií. Podľa nových ustanovení budú krajiny EÚ povinné podporovať systém inovatívneho financovania a zelené úverové produkty zamerané na energetickú efektívnosť. Budú musieť zabezpečiť ich širokú a nediskriminačnú ponuku zo strany finančných inštitúcií. Krajiny EÚ budú musieť podávať správy o objeme investícií do energetickej efektívnosti.
Dohoda obsahuje prvé vymedzenie energetickej chudoby v EÚ. Členské štáty budú musieť prioritne zaviesť opatrenia na zlepšenie energetickej efektívnosti v prípade ľudí zasiahnutých energetickou chudobou, zraniteľných odberateľov, domácností s nízkymi príjmami, a prípadne u ľudí žijúcich v sociálnych bytoch. V revidovaných pravidlách sa kladie väčší dôraz na zmiernenie energetickej chudoby a posilnenie postavenia spotrebiteľov vrátane vytvorenia jednotných kontaktných miest pre technickú a finančnú pomoc a mechanizmov mimosúdneho riešenia sporov.
Predbežnú dohodu teraz musí formálne prijať Európsky parlament a Rada. Po dokončení tohto postupu sa nový právny predpis uverejní v Úradnom vestníku Únie a nadobudne účinnosť.
Európska zelená dohoda je dlhodobá stratégia rastu EÚ, ktorej cieľom je dosiahnuť do roku 2050 v Európe klimatickú neutralitu. Revízia smernice o energetickej efektívnosti je jedným z návrhov v rámci balíka „Fit for 55“, ktorý Komisia predstavila v júli 2021. Jeho účelom je pretvoriť politiku EÚ v oblasti klímy, energetiky, využívania pôdy, dopravy a zdaňovania tak, aby bolo možné znížiť čisté emisie skleníkových plynov do roku 2030 oproti úrovniam z roku 1990 minimálne o 55 %. Dosiahnutie takéhoto zníženia emisií v nasledujúcom desaťročí je základným predpokladom toho, aby sa Európa mohla do roku 2050 stať prvým klimaticky neutrálnym kontinentom a aby sa Európska zelená dohoda mohla stať realitou.
Energetická efektívnosť je takisto kľúčovým pilierom plánu REPowerEU, ktorý je stratégiou EÚ na čo najskoršie ukončenie dovozu ruských fosílnych palív. V máji 2022 Komisia v rámci plánu REPowerEU navrhla posilniť dlhodobé opatrenia v oblasti energetickej efektívnosti vrátane zvýšenia záväzného cieľa týkajúceho sa energetickej efektívnosti v balíku „Fit for 55“, t. j. právnych predpisov Európskej zelenej dohody.
Zdroj: Zastúpenie Európskej komisie v SR
Copyright © Enviroportal 2023